مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
شنبه، 23 مرداد 1400 ساعت 13:052021-08-14اقتصادي

پشت پرده های بازار برنج/ هدف از واردات مازاد بر مصرف چیست؟


نوبرانه های برنج به بازار آمد، با این حال تب وتاب افزایش قیمت ها فروکش نکرد و سیر صعودی قیمت این محصول پرمصرف، در میان عوامل متعددی که سالیان درازی است گریبان کشاورزان را گرفته، - - گروه استان ها: ردیابی قیمت گذاری برنج، سر رشته را به خارج از استان و بنکداران و واردکنندگان می رساند که قصد دارند با افزایش نرخ برنج داخلی، محصولات وارداتی و خارجی را در بازار آب کنند.

پیرمرد شالیکار که دستانش از رنج برنج پینه بسته و در حاشیه روستای منتهی به ساری و میاندرود شالی می کارد، با نوای محلی در گوش شالیزار لالایی می خواند و با دست های گل آلودش، عرق از پیشانی اش پاک می کند.

در فصل شالیکاری حدود 10 ساعتی روی مزرعه کار می کند تا خوشه های به رنج قد کشیده و طلایی شده برنج را به بار نشاند.

وی می گوید: چند نسلی است که روی زمین اجدادی شالیکاری می کنیم، هرچند زمین های حاشیه هر روز آب می رود و تبدیل به ویلا می شود.

آهی از دل می کشد و می گوید: بنکدار و واسطه به زحمت برنج را کیلویی 25 هزار تومان از مزرعه دار خریداری می کنند درحالی که در بازار تا کیلویی 40 هزار تومان به فروش می رسد.

از اینکه شالیکاری دیگر رونق گذشته را ندارد، غمناک است و ادامه می دهد: هزینه های شالیکاری سر به فلک کشیده و برای کشاورز روزانه کمتر از 100 هزار تومان برنج کاری درآمد دارد.


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

پشت پرده های بازار برنج/ هدف از واردات مازاد بر مصرف چیست؟

پشت پرده های بازار برنج/ هدف از واردات مازاد بر مصرف چیست؟