مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
یکشنبه، 24 مرداد 1400 ساعت 09:002021-08-15سياسي

شیخ محمد بهاری از پیشگامان حرکتهای ضد استبدادی در همدان


همدان_معاون مرکز اسناد و کتابخانه ملی غرب کشور گفت: آیت الله بهاری روحانی روشنفکر، هم از لحاظ نظری و هم از لحاظ عملی تا آخرین روزهای مشروطه در کنار این نهضت و پشتیبان این نهضت بودند.

- اظهار کرد: اصلاحات انجام شده در دوران ناصرالدین شاه از جمله تأسیس دارالفنون و چاپ روزنامه های کثیرالانتشار را از جمله عوامل مهم در شکل گیری نهضت مشروطه دانست و اظهار کرد: با شکست روسیه از ژاپن و انتشار آن در روزنامه اختر ابن سوال در ذهن روشنفکران ما ایجاد شد که چطور یک کشور آسیایی مانند ژاپن می تواند روسیه را شکست دهد اما ما نمی توانیم.

وی ادامه داد: در کنار این موارد نفس حکومت استبدادی در دوره قاجار، ظلم و ستم و تعدیات مختلفی که به حقوق مردم در حوزه های مختلف می شد، اوضاع بغرنج داخلی و اقتصادی و شکست های پی در پی از قوای خارجی روحیه ملی در کشور ما را جریحه دار کرد و مردم به فکر تغییر و تحول افتادند.

یزدانی همچنین اظهار کرد: در ابتدای کار اعتراضات مردمی خواسته های اجتماعی بود بحثی از مشروطه در میان نبود اما با گفتگو هایی که صورت می گیرد مردم خواسته های خود را ارتقا می دهند و یک تحصن اولیه به خواسته های متعالی تبدیل می شود و از جمله این خواسته ها ایجاد عدلیه است که پیش شرط ایجاد عدلیه محدود شدن حکومت و اقدامات آن است.


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

شیخ محمد بهاری از پیشگامان حرکتهای ضد استبدادی در همدان

شیخ محمد بهاری از پیشگامان حرکتهای ضد استبدادی در همدان