مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
یکشنبه، 24 مرداد 1400 ساعت 18:552021-08-15سياسي

خاستگاه آیین محرمی «شروه» کجاست + صوت


همچون دیگر فرم های موسیقی اقوام همچنانی که اسلام و تمدن ایرانی درهم تنیده شدند، موسیقی نیز خود را در خدمت سوگواری محرم به گونه ای باوقار توام با غمی جانکاه برای عزا و ماتم سالار شهیدان در قالب «شروه خوانی» نمود پیدا کرد.

- در ایران رسمیت پیدا می کند، قوام و تداوم بسیار وسیعی پیدا می کند اما تاریخ این گونه موسیقی آیینی به فرمان امیرمعزالدوله دیلمی در بغداد می رسد.

در پی بازسازی حرم و بارگاه امام حسین(ع)، این فرمان توسط او صادر می شود و مردم بغداد کسب و کار و زندگی خود را رها می کنند و جامه های سیاه به تن می کنند و 10 روز به یاد امام حسین(ع) سوگواری می کنند.

در همین خصوص در شب های منتهی به عاشورای حسینی قصد داریم به برخی از نافذترین و سوزناکترین فرم های موسیقایی اقوام ایرانی که برای سالار شهیدان به تکوینی اعجاب انگیز رسیده بپردازیم که شروه خوانی یکی از الحان تاثیرگذار مردمان جنوب، خاصه بوشهری هاست که همواره ارادت خود به اهل بیت و سید الشهداء را به غایت نشان داده اند.

شَرْوِه  گونه ای خوانندگی از اشکال موسیقی لری بخصوص در استان های بوشهر، هرمزگان و نواحی جنوبی فارس است که به آن شهری نیز می گویند.

شروه به عنوان آواز دشتی، نغمه ای غمگنانه در مایه دشتی است.


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

خاستگاه آیین محرمی «شروه» کجاست + صوت

خاستگاه آیین محرمی «شروه» کجاست + صوت