مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
دوشنبه، 25 مرداد 1400 ساعت 04:502021-08-16فرهنگي

یک بوشهر دلتنگ صدای سنج و دمام+ عکس و فیلم


شاید آیندگان بنویسند که چه دوران سختی بر ما گذشت به شکلی که مدتی است مروای ما همه ساله نیست و نه صدای سنج و دمامی را می شنویم و نه در برهای سینه عاشقانه عزاداری کرده ایم.

-   نقش نوحه خوان را در هدایت سینه نباید نادیده گرفت و اوست که باید احساسات سینه زن و هم جماعت بیننده را بر انگیزاند؛ به نوبه خود کمی یا زیادی افراد سینه زن و تماشاگر در روحیه نوحه خوان تاثیر فراوان می گذارد و به او حالت دیگری می بخشد.

هیا مولی یک مرحله ربع ساعتی دیگر اجرا می شود به نام هیا مولی که نوحه خوان اصلی در آن شرکت ندارد؛ معمولا بعد از شکسته شدن سینه (خاتمه مراسم) تعدادی از شرکت کنندگان بیشتر نوجوانان به گروه های کوچک تقسیم می شوند و آن را اجرا می کنند.

سرخوانی (نوحه خوانی) زنان سرخوانی زنان به همان سبک نوحه خوانی مردان است اما تاثیرپذیری چندانی نداشته و کمبودهای عمده ای در مقایسه با سینه زنی مردان دارد؛ بیشتر نوحه هایی که زنان می خوانند قدیمی بوده و درباره فرا رسیدن ماه محرم و لازمه عزاداری در آن ماه به حرمت امام حسین(ع) و از فغان و ناله حضرت زینب(س)، تشنه کامی سکینه، بی قراری لیلا از هجر علی اکبر و حجله دامادی قاسم حکایت می کند.

مُروا همه سال مروا همه سال عبارت دعاگونه است که مردم بعد از ختم مراسم عزاداری حسینی و در موقعی که می خواهند با هم خداحافظی ک


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

یک بوشهر دلتنگ صدای سنج و دمام+ عکس و فیلم

یک بوشهر دلتنگ صدای سنج و دمام+ عکس و فیلم