مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
سه شنبه، 26 مرداد 1400 ساعت 03:152021-08-16فرهنگي

بازخوانی گفته های ناصر تقوایی از «تمرین آخر»


11 سال از ثبت تعزیه به نام ایران در فهرست میراث جهانی یونسکو می گذرد و فیلمی که ناصر تقوایی برای تکمیل پرونده تعزیه ساخت، هنوز شاخص ترین اثر مستند از این هنر نمایشی شناخته می شود که از قضا چند سالی است به شدت در معرض تحریف قرار گرفته است.

- به گزارش سایت قطره و به نقل ازایسنا، ناصر تقوایی که بیش از 20 سال است، فیلمی نساخته هنگام تهیه پرونده ثبت جهانی تعزیه، فیلمی را با نام تمرین آخر به طور اختصاصی برای این پرونده ساخت.

تمرین آخر براساس متن کلاسیک تعزیه حُر دلاور نوشته میرعزای کاشانی (در اوایل حکومت قاجار) و از معتبرترین متون در میان تعزیه نامه های چندگانه حر دلاور است.

تقوایی دوست داشت نسخه بلندی از این اثر بسازد که شرایط آن فراهم نشد و اگرچه سال ها از ساخت این مستند کوتاه می گذرد اما تاکنون فیلم دیگری هم برای ثبت و به یادگار نگه داشتن اصالت تعزیه ساخته نشده است و اگر هم اثری تولید شده بیشتر در جایگاه مشاهده گری بوده و معرفی درست و دقیقی از ماهیت تعزیه نداشته است.

در باب ویژگی های خاص تمرین آخر همایون امامی - مستندساز و پژوهشگر - گفته است: تمرین آخر اولین فیلمی است که می تواند تعزیه را از آهنگ خودش کنار بگیرد و سرشت خود را نشان دهد.

ما برای اولین بار با فیلمی روبرو هستیم که سعی می کند لحظه به لحظه آن را با دکوپاژ دقیق نشان دهد.


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

بازخوانی گفته های ناصر تقوایی از «تمرین آخر»

بازخوانی گفته های ناصر تقوایی از «تمرین آخر»