مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
سه شنبه، 26 مرداد 1400 ساعت 08:152021-08-17سياسي

مراسم مذهبی و عزاداری خراسان شمالی ثبت ملی شده است


سرپرست اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان شمالی گفت: تاکنون 15 آیین و مراسم مذهبی ویژه ایام محرم و عاشورا مربوط به استان در فهرست میراث معنوی ثبت ملی شده است.

- به گزارش سایت قطره و به نقل ازخبرگزاری فارس از بجنورد، علی مستوفیان صبح امروز با بیان اینکه اقوام خراسان شمالی همانند سایر اقوام و هم وطنان خود در جای جای کشور دارای مراسم و آیین های مذهبی هستند، اظهار کرد: پرونده 15 میراث ناملموس استان در قالب آیین های مربوط با محرم و صفر در فهرست ملی ثبت شده است.

وی گفت: تعزیه ترک های شمال خراسان، تعزیه کردهای شمال خراسان، تعزیه بنی اسد، آیین نخل گردانی خراسان شمالی و آیین علم گردانی در جاجرم را ازجمله این پرونده ها برشمرد.

سرپرست اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان شمالی، تصریح کرد: همچنین هنر پرده خوانی روز عاشورا خراسان شمالی، هنر تعزیه خوانی در بجنورد، آیین شام غریبان، آیین عَلَم بندان، آیین سینه زنی، استان خراسان شمالی، آیین یازدهم محرم امامزاده کوران، حلیم پزان، رسم سنگ زنی و آیین مقتل خوانی از دیگر آیین های ثبت شده مربوط به محرم و صفر است.

وی با تأکید بر حفظ آیین و سنت های گذشته که ریشه در باورها و اعتقادات جامعه، عنوان کرد: خوشبختانه فرهنگ عاشورایی در ایران با روح مردم سروکار دارد و ما مشکل جدی در زمینهٔ نابو


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

مراسم مذهبی و عزاداری خراسان شمالی ثبت ملی شده است

مراسم مذهبی و عزاداری خراسان شمالی ثبت ملی شده است