مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
پنجشنبه، 28 مرداد 1400 ساعت 04:202021-08-19سياسي

عوامل شکل گیری کودتای 28 مرداد/ وحدت نظر انگلیس و آمریکا در سرکوب نهضت نفت


جورج میدلتون کاردار سفارت انگلیس سال ها بعد اعتراف کرد: میان انگلیس و آمریکا وحدت نظر وجود داشت که ملی کردن صنعت نفت ایران در هیچ شرایطی نباید موفق شود و از این اتفاق ترس زیادی وجود داشت که این اقدام الگوی نامطلوبی ایجاد کند .

- خبرگزاری فارس ـ تاریخ: آمریکا و انگلستان برای دستیابی به منابع ایران و چیره شدن بر صنعت نفت کشور، کودتای 28 مرداد 1332 خورشیدی را به مرحله اجرا درآوردند.

این کودتا با طراحی گسترده و نظارت سازمان های جاسوسی و بهره گیری از عوامل داخلی صورت پذیرفت و در پی آن با نقشه ای از پیش تعیین شده دولت ملی محمد مصدق سقوط کرد.

درباره چرایی کودتای 28 مرداد با امیر مکی تاریخ پژوه و نویسنده کتاب زندگی نامه سیاسی حسین مکی به گفت وگو نشستیم که در ذیل می آید:  زمینه های کودتای 28 مرداد و سقوط دولت مصدق چه بود؟ درباره چرایی کودتای 28 مرداد می توان از اسناد بهره برد.

در آغاز این گفت و شنود و برای فهم بهتر کودتای 28 مرداد خالی از لطف نیست به سخنرانی دکتر اللهیار صالح سفیر کبیر ایران در آمریکا در شورای امنیت سازمان ملل در سال 1951 اشاره شود او متذکر شد: شرکت نفت انگلیس و ایران در سال 1950 از فروش نفت ایران در حدود 200 میلیون لیره بدست آورده است.


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

عوامل شکل گیری کودتای 28 مرداد/ وحدت نظر انگلیس و آمریکا در سرکوب نهضت نفت

عوامل شکل گیری کودتای 28 مرداد/ وحدت نظر انگلیس و آمریکا در سرکوب نهضت نفت