مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
دوشنبه، 1 شهریور 1400 ساعت 04:402021-08-23پزشكي

آیا می توان از آفت کرم ساقه خوار رهایی یافت؟


محقق برنج پژوهشکده ژنتیک و زیست فناوری کشاورزی طبرستان دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی ساری گفت: جلوگیری از کشت ارقام بسیار حساس به کرم ساقه خوار مانند فجر، - استفاده از سیستم مکانیکی مانند زنبور تریکوگراما، استفاده از ارقام تراریخت و غیره از روش های رهایی از این آفت است.

مرتضی اولادی در گفت وگو با ایسنا اظهار کرد: آفت کرم ساقه خوار یکی از آفاتی که در سطح استان مازندران به دلیل رطوبت بالا بسیار رایج است.

وی با اشاره به اینکه زنده مانی این آفت دو حالت زمستان گذرانی و تابستان گذرانی تصریح کرد: زمستان گذرانی کرم ساقه خوار داخل کاه و کلش باقی مانده از برداشت و علف های هرز اطراف مزارع و تابستان گذرانی آن با احتمال چهار یا پنج نسل ممکن است اتفاق بیفتد.

محقق برنج پژوهشکده ژنتیک و زیست فناوری کشاورزی طبرستان دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی ساری خاطرنشان کرد: تخم ،لارو، شفیره، پروانه چهار مرحله سیکل زندگی آفت ساقه خواراست.

اولادی با اشاره به اینکه نسل ساقه خوار با تخم گذاری پروانه آغاز می شود، افزود: اواسط فروردین ماه با گرم شدن هوا وفراهم شدن شرایط، تخم ها به شفیره وبعد پروانه تبدیل می شوند.

این محقق برنج پژوهشکده ژنتیک و زیست فناوری کشاورزی طبرستان ادامه داد: گاهی کشاورزان در خزانه گیری هم به کرم ساقه خوار برخورد کرده


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

آیا می توان از آفت کرم ساقه خوار رهایی یافت؟

آیا می توان از آفت کرم ساقه خوار رهایی یافت؟