مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
دوشنبه، 1 شهریور 1400 ساعت 06:552021-08-23اجتماعي

معماری هورامان جهانی دستخوش تغییرات ویرانگر می شود؟


هورامان سرزمینی است کوهستانی با توپوگرافی خاص؛ منطقه ای که طی صدها سال، فرهنگ و معماری خاص را در دامن خود پرورش داده و اکنون این فرهنگ و تمدن حتی از مهد آن یعنی دره رودخانه سیروان پا را فراتر نهاده است.

- بافت روستاهای بکر، تاریخی، قلعه های باستانی و معابد و مذاهب مختلف تاریخی آن، معماری کوهستانی سنگی از شاخصه های این محدوده فرهنگی-تاریخی، که به یک میراث جهانی تبدیل شده است به شمار می آید.

در این منطقه، معماری با مصالح سنگی تراش نخورده چنان رشد کرده است که معمارانش نسل به نسل از تکنیک های کهن خود در ساخت بناها و با استفاده از مصالح بوم آورد با دیوارهای کاملاً سنگی، به صورت ساختمان های چندین طبقه بدون ملات اجرا کرده اند، که پس از سال ها هنوز پا برجا است.

شناخت، بررسی، تجزیه وتحلیل رفتار اجزای سازه ای و مصالح به کار گرفته شده در این منطقه می تواند راهکار مناسبی جهت احیاء و باز سازی تکنیک روش های ساخت سنتی اورامانات برای رسیدن به معماری پایدار منطقه زاگرس با عملکرد بهتر و طول عمر بیشتر باشد.

به همین خاطر خبرگزاری ایسنا با برگزاری میزگردی تخصصی با عنوان بررسی اهمیت معماری سنتی اورامان در فرایند جهانی شدن و سهم آن در حفظ این میراث با حضور اعضای شورای راهبردی مایگاه منظر فرهنگی هورامان به اهمیت موضوع پرداخته است.


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

معماری هورامان جهانی دستخوش تغییرات ویرانگر می شود؟

معماری هورامان جهانی دستخوش تغییرات ویرانگر می شود؟