مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
پنجشنبه، 4 شهریور 1400 ساعت 02:252021-08-25اقتصادي

هنر چلنگری دهاقان رو به نابودی/باز هم پای چین در میان است


به گفته یکی از آخرین بازماندگان هنر آهنگری سنتی دهاقان این هنر با قدمت 400 ساله، روزهای بی مهری را تجربه می کند و در صورت عدم توجه مسئولان دیگر چراغ این هنر برافروخته نخواهد شد.

- – گروه استان ها، الهام هاشمی: آتش به پا کرد تا کوره اش داغ شود، کوره آن قدر داغ شد تا که آهن گداخته شود و این فلزهای گداخته با دست های پر تلاش مرد آهنگر، تبدیل به محصول شد، آن هم تولیدی ایرانی و در اوج کیفیت و سخت کوشی که حاصل دقت و تمرکز بسیار است؛ همین آهنی که زمخت و خشن به نظر می آید با دستان مهربان آهنگر دهاقانی تبدیل به هنر خاص و کمیاب چلنگری می شود.

چلنگری یا همان آهنگری سنتی، گرچه هزاران سال قدمت دارد اما این روزها کاملاً فراموش شده است چراکه متأسفانه اجناس چینی و ماشینی، هنر را هم از ما دور کرده اند اما خوشبختانه در بازار قدیمی دهاقان که قدم می زنی علاوه بر بوی کاه گل و درب های چوبی مساجد قدیمی اش، صدای چکشی به گوش می رسد، صدایی که گوش خراش نیست و به سبب وجه هنری اش آرامش را به روح انسان منتقل می کند و بر دل نیز می نشیند.

بی اختیار به دنبال این صدا می روی تا بالاخره به اتاق کوچک کاه گلی می رسی که خبری از سرامیک و دکورهای شیک و لاکچری در آن نیست؛ در نگاه نخست جذب کوره ای می شوی که در وسط آن اتاق قرار دارد و حرارت و صدای پرهیاهوی آن آدم را به شوق وا م


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

هنر چلنگری دهاقان رو به نابودی/باز هم پای چین در میان است

هنر چلنگری دهاقان رو به نابودی/باز هم پای چین در میان است