مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
سه شنبه، 9 شهریور 1400 ساعت 03:202021-08-30سياسي

بسته شدن کلیه چاه ها تنها راه علاج بخشی تخت جمشید از رخداد فرونشست و فروچاله


مطالعات استاد دانشگاه شیراز نشان می دهد در محوطه تخت جمشید فرونشست ایجاد شده و به گفته آنها در صورتی که جلوی این روند گرفته نشود، در آن فروچاله رخ خواهد داد.

- مطالعات استاد دانشگاه شیراز نشان می دهد در محوطه تخت جمشید فرونشست ایجاد شده و به گفته آنها در صورتی که جلوی این روند گرفته نشود، در آن فروچاله رخ خواهد داد.

به گزارش سایت قطره و به نقل ازایسنا دکتر عزت الله رییسی، استاد گروه آب شناسی دانشگاه شیراز و پدر آب شناسی کشور در نشست مجازی آسیب شناسی بحران فرونشست ها و ماموریت نوآوران و استارت آپ ها با بیان اینکه فرونشست با فروچاله متفاوت است، افزود: فرونشست به دلیل برداشت بی رویه آب از لایه های رسی رخ می دهد که در این شرایط آب سطحی که به زمین نفوذ می کند از لایه های رسی عبور می کند و آب ذخیره شده در زیر این لایه به عنوان ستون لایه خاک عمل خواهد کرد.

وی با بیان اینکه با برداشت آب های زیر زمینی، ستون لایه خاک برداشته می شود، اظهار کرد: با برداشت آب، ضخامت لایه رسی کاهش می یابد، از این رو با پدیده فرونشست مواجه می شویم.

رییسی با بیان اینکه در حال حاضر پدیده فرونشست در کلیه دشت های کشور در حال رخ داد است، ادامه داد: در گذشته ایران با قنات و چشمه اقدام به مدیریت منابع آب می کرده است، ولی امروزه به دلیل خشکسالی و برداشت بی رویه آب از ذخایر آبی که سالیان


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

بسته شدن کلیه چاه ها تنها راه علاج بخشی تخت جمشید از رخداد فرونشست و فروچاله

بسته شدن کلیه چاه ها تنها راه علاج بخشی تخت جمشید از رخداد فرونشست و فروچاله