مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
سه شنبه، 9 شهریور 1400 ساعت 03:552021-08-31بين الملل

قرار و مدار خارجی ها برای تقسیم خاک ایران بین خودشان


31 اوت سال 1907 میلادی، بریتانیا و روسیه تزاری «قرارداد سن پترزبورگ» را امضاء کردند.

این قرارداد چه ربطی به ایرانی ها داشت؟ خیلی! قراردادی بود که نقشه ایران دوره مشروطه را بین انگلیسی ها و روس ها تقسیم کرد! - همین دیروز گروه تاریخ خبرگزاری فارس ـ امین رحیمی: ماجرا از آنجا شروع شد که امپراتوری بریتانیا و امپراتوری روسیه و همچنین چین بر این منطقه به رسمیت شناخته شود.

بنا به پیشنهاد بریتانیا، ایران را هم مثل ملک و املاک شخصی بین خودشان این طوری تقسیم کردند؛ شمال ایران منطقه نفوذ روسیه تزاری باشد و جنوب ایران منطقه نفوذ بریتانیا.

قسمت میانی ایران هم شد منطقه بی طرف که مبادا نیروها این کشورها با هم درگیر شوند یا منافع این کشورها با هم تضاد پیدا کند.

به همین راحتی چنین تصمیمی را برای ایران گرفتند که خودش درگیر جنگ قدرت مشروطه خواهان با سلطنت طلبان قاجاری بود و حکومت مرکزی مقتدر و ارتش منسجم نداشت.

در این نقشه طبق معاهده سن پترزبورگ منطقه نفوذ روسیه تزاری به رنگ آبی و منطقه نفوذ بریتانیا به رنگ قرمز نشان داده شده است هماهنگی برای اشغال ایران شمال ایران که می گوییم از مشهد تا اصفهان و تهران و تبریز را شامل می شد؛ جنوب ایران هم کرمان و سیستان و بلوچستان و بندرعباس را! در آن دوران که سال 1286 شمسی بود و دوره سلطنت محمدعلی قاجار بود، ای


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

قرار و مدار خارجی ها برای تقسیم خاک ایران بین خودشان

قرار و مدار خارجی ها برای تقسیم خاک ایران بین خودشان