مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
شنبه، 13 شهریور 1400 ساعت 04:102021-09-04اقتصادي

ساخت زورکی یک کارخانه به دستور رضاخان/ عصر فولاد چگونه در ایران آغاز شد؟


13 شهریور سال 1344 شمسی، کارشناسان اتحاد جماهیر شوروی سابق برای انعقاد قرارداد ساخت کارخانه ذوب آهن اصفهان وارد تهران شدند.

ساخت این کارخانه و در مجموع، - همین دیروز گروه تاریخ خبرگزاری فارس ـ امین رحیمی: از اوایل قرن حاضر که ایران به سمت مدرن شدن پیش می رفت، ایرانی ها آرزو کردند خودشان بتوانند قطعات فولادی لازم برای طرح های صنعتی و ملی را بسازند.

از سال 1306 شمسی هم که مقدمات ساخت خط آهن سراسری آغاز شد، برای تأمین ریل های خط آهن قرار شد کارشناسانی از شرکت کروپ فرانسه خریداری شد که که دولت های استعماری آن روزگار نگذاشتند به مرحله تولید برسد.

بعد در سال 1279 شمسی و در دوره مظفری کارخانه دیگری در اراضی داوودیه تهران هنوز شروع نکرده ورشکست شد و دوباره در سال 1312 شمسی ساخت کارخانه دیگری در حوالی شهرری به جایی نرسید.

خب، چهارمین تلاش چه شد؟ آن هم شکست خورد!   تصویری منسوب به کارخانه در حال ساخت ذوب آهن اصفهان نماینده شرکت آلمانی چه گفت؟ چرا چهارمین بار که ایرانی ها خوستند کوره آهن تراشی یا همان کارخانه ذوب آهن بسازند، کار به جایی نرسید؟ چون حدود 2 سال مشغول ساخت کارخانه در کرج بودند و بخشی از تجهیزات کارخانه را هم آورده بودند و باقی اش مانده بود که ایران در سال 1320 شمسی اشغال شد و کار خوابید! قرار بود این کارخانه سالانه 100 هزار تن فولا


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

ساخت زورکی یک کارخانه به دستور رضاخان/ عصر فولاد چگونه در ایران آغاز شد؟

ساخت زورکی یک کارخانه به دستور رضاخان/ عصر فولاد چگونه در ایران آغاز شد؟