مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
دوشنبه، 15 شهریور 1400 ساعت 03:152021-09-05فرهنگي

از خراسان تا حافظیه شیراز؛ روایت زندگی نیای خاندان نوّاب های یزد


«کوکب یزدی» شاعر و هنرمند خوشنویس به نام این دیار در عهد قاجار و از نیای خاندان صدر و نواب های یزد است که پس از سرپیچی از دستور حکومت به شیراز فرار کرد و در همانجا بر اثر بیماری فوت کرد و در تکیه ی حافظیّه به خاک سپرده شد.

- ایسنا/یزد کوکب یزدی شاعر و هنرمند خوشنویس به نام این دیار در عهد قاجار و از نیای خاندان صدر و نواب های یزد است که پس از سرپیچی از دستور حکومت به شیراز فرار کرد و در همانجا بر اثر بیماری فوت کرد و در تکیه ی حافظیّه به خاک سپرده شد.

حسین مسرّت محقق و پژوهشگر فرهنگی استان یزد در گفت وگو با ایسنا در این رابطه، از میرزا عبدالعلی نوّاب یزدی ملقّب به صدر رکاب و متخلّص به کوکب به عنوان یکی از مشاهیر این دیار یاد می کند و در موردش می گوید: میرزا عبدالعلی که در برخی منابع به اشتباه نام او را محمّدعلی ذکر کرده اند، فرزند نوّاب میرزا محمّد محسن خراسانی بود که حدود سال 1164 هجری قمری در خراسان به دنیا آمد ولی نیای خاندان نوّاب های یزدی است.

وی اضافه می کند: محمّد تقی خان یزدی پس از بنیان مدرسه ی خان یزد، او و پدرش را برای تدریس به یزد دعوت کرد و میرزا عبدالعلی پس از سفر به یزد با یکی از دختران محمّدتقی خان ازدواج کرد و پس از درگذشت محمّدتقی خان در سال 1213 قمری در شمار نزدیکان محمّد ولی میرزا، شاهزاده و حاکم قاجاری یزد در آمد و


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

از خراسان تا حافظیه شیراز؛ روایت زندگی نیای خاندان نوّاب های یزد

از خراسان تا حافظیه شیراز؛ روایت زندگی نیای خاندان نوّاب های یزد