مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
سه شنبه، 16 شهریور 1400 ساعت 03:452021-09-07سياسي

شباهت های تحولات افغانستان با کودتای 1299 در ایران


یک استاد تاریخ دانشگاه اصفهان معتقد است شباهت های زیادی از نظر فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و سیاسی میان تحولات اخیر افغانستان و کودتای سوم اسفند 1299 در ایران وجود دارد.

- ایسنا/اصفهان یک استاد تاریخ دانشگاه اصفهان معتقد است شباهت های زیادی از نظر فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و سیاسی میان تحولات اخیر افغانستان و کودتای سوم اسفند 1299 در ایران وجود دارد.

مسعود کثیری در گفت وگو با ایسنا درباره شباهت های تحولات این روزهای افغانستان با کودتای سوم اسفند سال 1299 در ایران، اظهار کرد: در دو روز گذشته گمانه زنی های زیادی درباره وضعیت افغانستان و نیروهای جبهه مقاومت در پنجشیر به رهبری احمد مسعود شده است.

بعد از بررسی تحولات اخیر افغانستان دریافتم مشابهت های تاریخی زیادی میان این تحولات و رخدادهای کودتای سوم اسفند 1299 در ایران وجود دارد و این بررسی ها فارغ از تمایل شخصی بنده به پیروزی یا عدم پیروزی جبهه مقاومت در افغانستان انجام شد.

وی افزود: در دوره قاجار و در سال های نزدیک به کودتای سوم اسفند با یک دولت پیر و ناکارآمد مواجه هستیم به طوری که هیچ یک از وظایف حکمرانی خود را نمی تواند انجام دهد و ایران در این زمان از رفاه اقتصادی، امنیت و توسعه فرهنگی محروم بود و عملاً حکومت وقت ناتوان شده بود.


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

شباهت های تحولات افغانستان با کودتای 1299 در ایران

شباهت های تحولات افغانستان با کودتای 1299 در ایران