مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
دوشنبه، 22 شهریور 1400 ساعت 11:352021-09-13سياسي

یک تاریخ شناس: رضاخان پدر ایران نوین نبود و اسناد علمی آن را تأیید نمی کند


نباید درک کاریکاتوری از تاریخ ایران داشته باشیم؛ چرا که رضاخان مبتکر مدرنیزاسیون و پدر ایران نوین نبوده و اسناد علمی چنین چیزی را تایید نمی کند.

- به گزارش سایت قطره و به نقل ازخبرگزاری فارس، نخستین روز همایش ملی هشتادمین سالگرد اشغال ایران و سقوط رضاخان؛ بررسی علل اشغال ایران و سقوط رضاخان در سوم شهریور 1320 به دبیری دکتر موسی حقانی، رییس موسسه تاریخ معاصر ایران، 22 شهریورماه در این موسسه با حضور اساتید مختلف حوزه تاریخ از اقصی نقاط کشور ساعتی پیش آغاز شد.

نخستین سخنران این همایش، سید مصطفی تقوی با موضوع مدرنیزاسیون در دوره پهلوی اول طی سخنانی عنوان کرد: اگر ما سقوط رضاخان را در دو عامل کلان مورد توجه قرار دهیم، عامل اول، مولود بیگانه بودن رضاخان است؛ و حضور او در عرصه قدرت، سیاست و حکومت ایران، برخاسته از اراده ملت ایران نبود.

این رویکرد و حکومت برای ملت ایران قابل قبول نبود؛ عامل دوم نیز کارکرد رضاخان بود و مدرنیزاسیون که بخش مهم کارکرد او محسوب می شود.

  تقوی اظهار داشت: سنت ها برخاسته از نیاز انسان هستند اما بقای سنت ها نتیجه کارکرد و کارآمدی آنهاست.

سنت صرفا متعلق به گذشته نیست که ما برای نهادن در موزه و گرامیداشت یاد آن استفاده کنیم، بلکه با زمان حال ما سروکار دارد و ما با سنت ها زندگی می کنیم و ناخواسته تکلیف ما با پدیده مدرن براساس ا


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

یک تاریخ شناس: رضاخان پدر ایران نوین نبود و اسناد علمی آن را تأیید نمی کند

یک تاریخ شناس: رضاخان پدر ایران نوین نبود و اسناد علمی آن را تأیید نمی کند