مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
پنجشنبه، 25 شهریور 1400 ساعت 02:552021-09-15سياسي

متافیزیک و علیت فاعلی؛ نمونه تاثیرات گسترده ابن سینا بر قرون وسطی


تاثیرات ابن سینا بر متفکران قرون وسطا خیلی زیاد است؛ مانند تعریف مابعدالطبیعه یا بحث های علیت فاعلی که علیت فاعلی در اصل باید ایجاد چیزها باشد نه به حرکت وادشتن آن.

- ، بیست وششمین نشست از مجموعه درس گفتارهایی درباره بوعلی سینا با عنوان فراز و فرود اندیشه ابن سینا در اروپای سده های میانه روز چهارشنبه 17 شهریور با سخنرانی عاطفه اسماعیلی در قالب یک جلسه مجازی در مرکز فرهنگی شهر کتاب برگزار شد.

اسماعیلی در شروع سخنانش در این جلسه گفت: پژوهش درباره سرگذشت ابن سینا در اروپا در سده های میانه مشکلات بسیاری را پشت سر و پیش رو دارد.

تا کنون در حدود صد سال پژوهش درباره قرون وسطی و تاثیر ابن سینا در متفکران قرون وسطی انجام شده و تلاش بر این بوده که ابزارهای پژوهشی و تمهیداتی را که برای پژوهش در آراء استادان لاتینی و متفکران اروپایی ضروری است، در دانشکده های قرون وسطایی (به ویژه آکسفورد و پاریس) به کار گرفته شود.

پژوهش درباره ابن سینا در زبان لاتین به این منظور بوده که مشخص شود چه جاهایی از او نقل قول می شده یا اشاره ضمنی به ابن سینا بوده است.

البته بعدتر به دنبال این پژوهش ها پژوهش های مستقلی درباره ابن سینا در اروپای مسیحی انجام شده است، اما این پژوهش ها هم از آسیب هایی در امان نمانده که نام آن را می توانیم تعصب بگذاریم.


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

متافیزیک و علیت فاعلی؛ نمونه تاثیرات گسترده ابن سینا بر قرون وسطی

متافیزیک و علیت فاعلی؛ نمونه تاثیرات گسترده ابن سینا بر قرون وسطی