مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
پنجشنبه، 25 شهریور 1400 ساعت 11:052021-09-16سياسي

تقابل روحانیت و رضاخان چگونه شکل گرفت/ پادشاهی که نسبت به مرزهای کشور بی تعصب بود


داود امینی، پژوهشگر تاریخ معاصر عنوان کرد: قضیه تبدیل کلاه پهلوی به فرنگی، کشف حجاب، تحت سیطره گرفتن مساجد، روحانیت و ائمه جماعات و طلبه ها و پوشش افکار غرب زدگی در حوزه ها از جمله عواملی بود که باعث تقابل بین روحانیت و رضاخان شد.

- به گزارش سایت قطره و به نقل ازخبرنگار تاریخ خبرگزاری فارس، سومین روز همایش ملی هشتادمین سالگرد اشغال ایران و سقوط رضاخان؛ بررسی علل اشغال ایران و سقوط رضاخان در 3 شهریور 1320 به دبیری دکتر موسی حقانی، رییس پژوهشکده تاریخ معاصر در این پژوهشکده با حضور اساتید مختلف حوزه تاریخ آغاز شد.

بخش نخست سخنرانی های امروز از مبارزه کند لذا به مساجد دستورالعمل می دهد که دیگر ختم ها با میز و صندلی برگزار شود تا دیگر روحانیت بالای منبر نروند.

وی همزمان قضیه تبدیل کلاه پهلوی به فرنگی را مطرح کرد که آیت الله قمی مرجع تقلید بر می خیزد حتی تلاش می کرد که افکار غرب زدگی را به طلبه ها آموزش دهد که در همه اینها به استثنای تربیت روحانیون دربار، شکست خورد.

این پژوهشگر در پایان گفت: در نهایت تقابل رضاشاه با دین، مذهب، فرهنگ و روحانیت هر یک بسیار مفصل است که تحقیق زیاد می خواهد.

رضاشاه زمانی که می خواهد قضیه شهریور 1920 اتفاق بیافتد نه در بین روشنفکران، نظامیان، سیاست مداران، دانشجویان، حوزویان، عامه مردم و نظامیان حامی برای حفظ حکومت او طرف


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

تقابل روحانیت و رضاخان چگونه شکل گرفت/ پادشاهی که نسبت به مرزهای کشور بی تعصب بود

تقابل روحانیت و رضاخان چگونه شکل گرفت/ پادشاهی که نسبت به مرزهای کشور بی تعصب بود