مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
شنبه، 3 مهر 1400 ساعت 10:102021-09-25فرهنگي

منظر فرهنگی رودخانه دز ثبت ملی شد


منظر فرهنگی رودخانه دز پس از تهیه پرونده و مستندات لازم در فهرست آثار ملی قرار گرفت.

- ، احمدرضا حسینی بروجنی در خصوص جزییات این خبر اظهار کرد: پرونده منظر فرهنگی کرانه رودخانه دز در محدوده شهری دزفول در نشست وزارت میراث فرهنگی بررسی و با تصویب اعضای کمیته ثبت ملی آثار به عنوان منظر تاریخی - فرهنگی میراث فرهنگی در فهرست میراث ملی کشور قرار گرفت.

وی با بیان اینکه این اثر با شماره 33425 در فهرست آثار ثبت ملی ثبت شد، افزود: پایگاه میراث جهانی چغازنبیل و هفت تپه از یک سال پیش در حال تدوین پرونده و تکمیل اطلاعات و مستندات لازم برای ثبت ملی رودخانه دز بود.

معاون میراث فرهنگی خوزستان ادامه داد: در این راستا مطالعه منابع تخصصی زمین شناسی، مسیر رودخانه، باستان شناسی، شناخت دقیق روند تغییرات منظر فرهنگی، روش ها و نحوه بهره برداری از رودخانه در طول تاریخ و باورهای مردم منطقه مرتبط با دز در رأس موضوعات مورد مطالعه قرار گرفت.

وی از همراهی دوستداران میراث فرهنگی برای تهیه مستند و تصاویر هوایی قدردانی کرد و گفت: رودخانه دز یکی از قدیمی ترین دوره های پیش از تاریخ و حضور انسان در ارتفاعات زاگرس و دشت خوزستان، مأمن گروه های مختلف جمعیتی بوده و بررسی های باستان شناسی در دهه اخیر، شواهد دقیق تری از حضور این گروه ها در اختیار داده است.


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

منظر فرهنگی رودخانه دز ثبت ملی شد

منظر فرهنگی رودخانه دز ثبت ملی شد