مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
چهارشنبه، 14 مهر 1400 ساعت 11:302021-10-06سياسي

یارگیری با ابزار نژاد و زبان؛ تجزیه منطقه بازی محبوب ترکیه


ترکیه به طور فعال به دنبال ترویج ایده همگرایی ترک تباران منطقه بر مبنای اشتراکات نژادی و زبانی برآمده و در آینده قصد اعمال نفوذ سیاسی و اقتصادی و حضور در عرصه های امنیتی منطقه را دارد.

- حسین اسوبعلی اف کارشناس مسائل سیاسی منطقه در یادداشتی که در اختیار دفتر منطقه ای خبرگزاری فارس قرار داد، به نتایج نشست مجمع پارلمانی کشورهای ترک زبان اشاره و تاکید کرد که ایران نباید به فرایندهای آسیای مرکزی بی تفاوت باشد.

در این یادداشت آمده است در 28 سپتامبر سال جاری میلادی در شهر ترکستان قزاقستان نشست مجمع پارلمانی کشورهای ترک زبان برگزار شد که در آن مقامات پارلمانی آذربایجان، ترکیه، قزاقستان، قرقیزستان، ازبکستان، مجارستان و سایر کشورهای ناظر شرکت کردند.

در چارچوب این نشست، اعلامیه ترکستان به تصویب رسید که در آن برنامه توسعه همکاری های بین پارلمانی کشورهای ترک زبان ترسیم شده و همچنین بر ضرورت تعاملات در زمینه های امنیتی، فرهنگی، بشردوستانه و مبارزه با همه گیری دست نیافتنی بود، انجام دهد؛ به عبارتی در آسیای مرکزی حضور فعال داشته باشد و به نیروی پیشرو و هدایت کننده در جهان ترک تبدیل شود.

این نکته قابل توجه است که طی سال های گذشته، در چارچوب همگرایی ترکی به طور متناوب شهرهایی مانند بخارا ، سمرقند و اکنون ترکستان شهرهای فرهنگی،


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

یارگیری با ابزار نژاد و زبان؛ تجزیه منطقه بازی محبوب ترکیه

یارگیری با ابزار نژاد و زبان؛ تجزیه منطقه بازی محبوب ترکیه