مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
چهارشنبه، 14 مهر 1400 ساعت 20:452021-10-06بين الملل

ترکیه چه نقشه ای برای روس ها در قفقاز دارد؟


روسیه به صورت سنتی نقش بسیار مهمی در منطقه قفقاز دارد و این نقش می تواند با تلاش ترکیه برای ایجاد تغییرات ژئوپلتیک در منطقه تحت تأثیر قرار گیرد.

- گروه بین الملل خبرگزاری فارس – مهدی پورصفا: در تحولات قفقاز در هر شرایطی و در هر دوره ای از زمان، نقش روسیه قابل چشم پوشی نبوده و نیست.

حوزه قفقاز بلاشک یکی از حوزه های اصلی مرتبط با امنیت ملی روس ها محسوب می شود.

از زمانی که درگیری های قره باغ حتی قبل از فروپاشی رسمی شوروی آغاز شد تا به امروز هم جمهوی آذربایجان و هم ارمنستان تلاش کرده اند تا حمایت روسیه را در این مناقشه به سوی خود جلب کنند.

در مقابل، اولویت روسیه نیز اغلب بر جلوگیری از نفوذ غرب و آمریکا در این منطقه به خصوص در منطقه دریای خزر و قفقاز بوده است.

کمااینکه در دهه ابتدایی قرن بیست و یکم آمریکایی ها تلاش فراوانی برای حضور در منطقه دریای خزر به بهانه تأمین امنیت این منطقه به خرج دادند.

در این میان تحرکات جدید آنکارا و باکو برای برهم زدن نظم ژئوپلتیک در این منطقه تا حدودی می تواند باز هم اوضاع را به ضرر روس ها برگرداند؛ اگرچه به نظر می رسد روسیه فعلاً در حال ارزیابی اوضاع است.

* هدف غایی روسیه در رابطه با ترکیه چیست؟ روس ها در طول سال های گذشته تلاش فراوانی را به خرج داده اند تا بتوانند ترکیه را هر چه بیشتر از جبهه غرب دو


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

ترکیه چه نقشه ای برای روس ها در قفقاز دارد؟

ترکیه چه نقشه ای برای روس ها در قفقاز دارد؟