مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
پنجشنبه، 15 مهر 1400 ساعت 16:252021-10-07سياسي

نگاهی تاریخی به برگزاری مراسم شمع گردانی و شام غریبان امام رضا(ع)


برگزاری مراسم سوگواری، عزا و ذکر مصیبت به مناسبت های مختلف در حرم مطهر از دیرباز مرسوم بوده و روضه خوانان، نوحه خوانان و خطبای آستان قدس در حرم رضوی به ذکر مصیبت می پرداختند.

- نگاهی تاریخی به برگزاری مراسم شمع گردانی و شام غریبان امام رضا(ع) ایسنا/خراسان رضوی یک خراسان پژوه گفت: برگزاری مراسم سوگواری، عزا و ذکر مصیبت به مناسبت های مختلف در حرم مطهر از دیرباز مرسوم بوده و روضه خوانان، نوحه خوانان و خطبای آستان قدس در حرم رضوی به ذکر مصیبت می پرداختند.

رضا سلیمان نوری در گفت وگو با ایسنا درخصوص آیین شمع گردانی و شام غریبان امام رضا(ع) اظهار کرد: مردم مشهد در آخرین روزهای ماه صفر به خصوص در روز پایانی آن که مصادف با شهادت امام رضا(ع) است، آیین های خاصی را برای بیان ارادت خود به حضرت ثامن الائمه(ع) به اجرا می گذارند.

برخی از این آیین ها همانند اجرای شبیه دربار مأمون یا تشییع پیکر امام رضا(ع) توسط زنان نوغان جنبه عام داشته و حضور در برخی از این آیین ها چون خطبه خوانی و شمع گردانی خادمان حرم مطهر رضوی جنبه خاص دارد.

وی ادامه داد: شمع گردانی یا خطبه خوانی آیینی است که هرساله در شب شهادت حضرت ثامن الحجج(ع) در صحن انقلاب که کهن ترین صحن مجموعه حرم رضوی است برگزار می شود.


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

نگاهی تاریخی به برگزاری مراسم شمع گردانی و شام غریبان امام رضا(ع)

نگاهی تاریخی به برگزاری مراسم شمع گردانی و شام غریبان امام رضا(ع)