مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
پنجشنبه، 15 مهر 1400 ساعت 20:552021-10-07فرهنگي

چشم اسفندیار موسیقی اقوام کجاست؟


که به تازگی به واسطه ابتلاء به کرونا درگذشت، چنین بیان می کند: معتقدم دردی طریک آینه دار فرهنگ، - عکسی از محمد اسمعیل زاده (دردی طریک)/گرفته شده از ویدئوی آینه دار علی مغازه ای در وصف دردی طریک ـ نوازنده فقید دوتار و خواننده ـ که به تازگی به واسطه ابتلاء به کرونا درگذشت، چنین بیان می کند: معتقدم دردی طریک آینه دار فرهنگ، آداب و سنن ترکمنی در جهان محسوب می شد و جای تأسف است که چنین افرادی را از دست می دهیم؛ زیرا با از بین رفتن هم نسلی های او، حافظه بخشی گری ما نیز در حال از بین رفتن است.

علی مغازه ای ـ پژوهشگر موسیقی ـ درباره محمد اسمعیل زاده معروف به دُردی طُریک ـ بخشی یا نوازنده دوتار و خواننده ـ که 12 مهر ماه بر اثر ابتلا به کرونا درگذشت ، اینگونه می گوید: محمد اسمعیل زاده از طایفه طریک ترکمن بود.

او ساکن روستای آق قبر در اطراف آق قلا بود که در همان موطن مادری خود بدرود حیات گفت.

وی در توصیف جایگاه این هنرمند ترکمن بیان می کند: دُردی طُریک در نبود حالیپاهای قدیم (خلیفه) جایگاه رفیعی در موسیقی ترکمن داشت.

او در نبود حالیپاهای قدیم واقعا جزو معدود افرادی بود که به شکل سنتی و قدیمی خنیاگری یا باغشی گری ترکمن، تمام اشعار مختوم قلی فراغی و سایر حماسه سرایان ترکمن را در سینه داشت.


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

چشم اسفندیار موسیقی اقوام کجاست؟

چشم اسفندیار موسیقی اقوام کجاست؟