مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
یکشنبه، 18 مهر 1400 ساعت 06:252021-10-10اقتصادي

نوید مهار تورم با عدم استقراض دولت از بانک مرکزی


به گزارش سایت قطره و به نقل ازگروه سیاسی خبرگزاری دانشجو، روزنامه رسالت در سرمقاله ای با همین مضمون و با بیان این که تخریب تدریجی، اصلاح تدریجی می طلبد ، نوشت: تورم، - اگر دولت روحانی در 4 ماه نخست امسال 50 هزار میلیارد تومان کسری خود را با استقراض از بانک مرکزی تأمین کرد، دولت جدید ماه گذشته را بدون استقراض سپری کرد.

این رویکرد، نوید اهتمام دولت به اصلاح ساختار بودجه و مهار تدریجی تورمی است که در طول عملکرد دولت های یازدهم و دوازدهم در اقتصاد کشور جاگیر شده است.

به گزارش سایت قطره و به نقل ازگروه سیاسی خبرگزاری دانشجو، روزنامه رسالت در سرمقاله ای با همین مضمون و با بیان این که تخریب تدریجی، اصلاح تدریجی می طلبد ، نوشت: تورم، پدیده ای اقتصادی و تابع مؤلفه های علم اقتصاد است.

اگر اندازه اقتصاد کشور ثابت بماند، ولی به آن پول تزریق شود، به ناچار پول بیشتری بر همان حجم کالا تقسیم خواهد شد و قیمت هر کالا بالا خواهد رفت.

فرض کنید 10 واحد کالا و 10 واحد پول در دست خریداران و فروشندگان این کالا ها وجود داشته باشد؛ در چنین فضایی، هر واحد کالا قیمتی معادل یک واحد پول خواهد داشت.

حال اگر به چنین سیستمی، 10 واحد پول تزریق شود، بدون آن که تعداد کالا افزایشی داشته باشد، لاجرم 20 واحد پول بر 10 واحد کالا تقسیم خواهد شد که نتیجه طبیعی آن افزایش قیمت کالاهاست.


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

نوید مهار تورم با عدم استقراض دولت از بانک مرکزی

نوید مهار تورم با عدم استقراض دولت از بانک مرکزی