مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
سه شنبه، 20 مهر 1400 ساعت 21:352021-10-12سياسي

نحوه شکل گیری اولین دانشگاه مدرن کشور/ دارالفنون؛ دانشگاه سلبریتی های ایران


6 ربیع الاول سال 1268 قمری، فعالیت نخستین دانشگاه مدرن ایران آغاز شد و عصر جدیدی در ایران شروع شد؛ راه اندازی «دارالفنون» یک آرزوی قدیمی بود که بالاخره به همت امیرکبیر ممکن شد و پایه های دانش نوین را در ایران معاصر بنیان نهاد.

- همین دیروز گروه تاریخ خبرگزاری فارس ـ امین رحیمی: از زمان ولیعهدی عباس میرزا ایرانی ها دانسته بودند که بهره مندی از دانش نوین رمز پیروزی است و از همان دوره گروه هایی از جوانان بااستعداد را به اروپا می فرستادند برای یادگیری فنون و علوم و بیش از همه فنون ساخت تجهیزات نظامی.

آن موقع ساخت دانشگاهی برای آموزش عمومی علوم و فنون اصلا به ذهن کسی نمی رسید حتی شاهان قاجار.

تا اینکه این ایده به ذهن میرزا محمدتقی خان فراهانی مشهور به امیرکبیر رسید و ناصرالدین قاجار را در نخستین سال های سلطنتش متقاعد کرد که می توان یک دانشگاه ساخت و کار که شروع شد نبوغ و استعداد ایرانی هم به میدان آمد.

امیرکبیر خودش رفت محل دارالفنون را تعیین کرد و طراحی و نقشه ساختمان را سپرد به میرزا رضا مهندس باشی تبریزی و ساخت بنا را سپرد به محمد تقی معمار باشی .

حدود یک سال بعد و در سال 1230 شمسی بخشی از دارالفنون آماده شد و افتتاح شد و کلاس های درس برپا شد و البته ساخت و ساز تا یک سال بعد هم ادامه داشت.


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

نحوه شکل گیری اولین دانشگاه مدرن کشور/ دارالفنون؛ دانشگاه سلبریتی های ایران

نحوه شکل گیری اولین دانشگاه مدرن کشور/ دارالفنون؛ دانشگاه سلبریتی های ایران