مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
پنجشنبه، 22 مهر 1400 ساعت 06:202021-10-14اجتماعي

خاک را به «کُلش» کیمیا کنند


پژوهشگران دانشگاه مازندران در ابتکاری ارزشمند، موفق به تولید خاک ارگانیک، حاصلخیز و باکیفیت ‏از کاه و کلش شالیزارهای برنج شدند.

‏ - رسم و عادتی دیرینه در مزارع کشاورزی از جمله شالیزارهای شمال کشور؛ آتش زدن کاه و کلش ‏جهت هموار و مهیا کردن زمین برای کشت دوم.

سرمایه ای که به سادگی به حریق سپرده می ‏شود تا دود آن هم به چشم محیط زیست برود و هم به چشم خاک.

همه این اتفاق در شرایطی ‏است که مطابق ماده 20 قانونِ هوای پاک و بر اساس ماده 688 قانون مجازات اسلامی، آتش زدن ‏کاه و کلش ممنوع است.

‏ دلیل اصلی روی آوردن کشاورزان به آتش زدن کاه و کلش، کنترل آفات و علف های هرز، پاک شدن ‏سریع زمین از بقایای گیاه قبلی و آسان شدن عملیات شخم برای محصول بعدی است اما غافل از ‏اینکه سوزاندن کاه و کلش علاوه بر مشکلاتی که برای خاک ایجاد کرده و عناصر مفید و بسیار مورد ‏نیاز و ضروری خاک که می تواند جذب گیاهان شود را از بین می برد، باعث آلودگی هوا و محیط ‏زیست شده و خسارات اقتصادی متعددی را دامن می زند.

‏ حال با همت مریم قلی زاده، دانشجوی مقطع کارشناسی رشته زیست شناسی و علوم گیاهی و ‏ آرمان محمودی اطاقوری، عضو هیئت علمی و دانشیار گروه علوم گیاهی دانشگاه مازندران و ‏در ابتکاری ارزنده از باقیمانده کاه و کلش شالیزارهای استان، خاکی حاصلخیز و ارگانیک و بسی


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

خاک را به «کُلش» کیمیا کنند

خاک را به «کُلش» کیمیا کنند