مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
پنجشنبه، 22 مهر 1400 ساعت 22:552021-10-14سياسي

بی توجهی نگارگران به دیوان حافظ در طول تاریخ


عضو هیئت علمی دانشگاه علم و هنر شیراز گفت: در تاریخ نگارگری ما دیوان حافظ با همه عظمت ادبی که دارد نتوانسته جایگاه چندان والایی به دست آورد.

- ، علی اصغر میرزایی مهر، پنجشنبه شب در پنجمین شب از ویژه برنامه های مرکز حافظ شناسی به مناسبت یادروز حافظ که با محوریت حافظ و نگارگری به سخنرانی پرداخت، اظهار داشت: در تاریخ گذشته ما، همگامی گسترده ای بین نقاشی و ادبیات وجود داشته است.

آنان که با فرهنگ و هنر ایران آشنا هستند، می دانند که با پیشگامی ادبیات، هنرهای دیگر تلاش کردند که خود را به دامان او برسانند؛ از جمله نقاشی و نتیجه این همگامی آن بود که صدها سال، مهم ترین نقاشی های ما در صفحات کتاب های نفیس ادبی جای گرفته اند و بدین ترتیب، نسخه های بسیار ارجمند و نفیسی تولید شده اند که آراسته به نگاره های جان فزا هستند.

وی ادامه داد: نکته جالب اینجاست که دیوان حافظ با همه عظمت ادبی اش، در تاریخ نگارگری ما جایگاه چندان والایی به دست نیاورده است اما اینکه چرا دیوان حافظ، بر خلاف مثلاً پنج گنج نظامی و به ویژه شاهنامه فردوسی، مورد توجه و عنایت کتاب آرایان و حامیان نسخ خطی قرار نگرفته است.

میرزایی مهر افزود: ما یک نسخه نفیس از حافظ داریم که در حد شاهکارهای هنر نگاری است و آن هم حافظ سام میرزا است که در نیمه اول سده دهم، به دست هنرمندان نام آ


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

بی توجهی نگارگران به دیوان حافظ در طول تاریخ

بی توجهی نگارگران به دیوان حافظ در طول تاریخ