مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
جمعه، 23 مهر 1400 ساعت 05:002021-10-15اقتصادي

کاهش نرخ فرزندآوری به سبب مشکلات فرهنگی/ بهره مندی از منابع کافی برای مدیریت جمعیت


یک پژوهشگر و جمعیت شناس با اشاره به اینکه کشور ما به سرعت در حال تبدیل به یکی از پیرترین کشورهای منطقه است، گفت: نگرش فرهنگی و سبک زندگی در کنار مشکلات اقتصادی سبب عدم فرزندآوری شده است.

- در خصوص اینکه چه مسائلی موجب کاهش نرخ فرزندآوری و سالمندی جمعیت شده است، اظهار داشت: متأسفانه آمار و داده های جمعیتی صدای زنگ هشدارهای جمعیتی را به صدا درآوردند و باید بسیار جدی تر از آنچه که تصور می شود با موضوع روبه رو شد.

این پژوهشگر و جمعیت شناس افزود: در حال حاضر رکورد پایین ترین نرخ رشد جمعیت کشور را ثبت کرده ایم که در طول تاریخ ایران بی سابقه است؛ امروز شاهد نرخ رشد 0.

6 درصد هستیم و تا حدود 15 سال آینده نرخ رشد صفر درصد را تجربه خواهیم کرد و پس از آن نرخ رشد منفی را خواهیم داشت، یعنی کاهش جمعیت کل کشور و این نرخ رشد کمتر از یک درصد در کشور که امروز ثبت شده بی سابقه است.

وی عنوان کرد: در حال حاضر نرخ باروری 1/6 فرزند به ازای هر زن است که در کلان شهرها کمتر از 1/5 فرزند است و در برخی شهرها به یک فرزند به ازای هر زن رسیده است که این آمار بسیار نگران کننده است که حاکی از ابعاد ابر بحران جمعیت دارد.

قاسمی با اشاره به اینکه موضوع سالمندی جمعیت هم به همین شکل است بیان کرد: حدود 10/5 درصد جمعیت کشور سالمند هستند و ما به سرعت به یکی از پیرترین کشورهای منط


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

کاهش نرخ فرزندآوری به سبب مشکلات فرهنگی/ بهره مندی از منابع کافی برای مدیریت جمعیت

کاهش نرخ فرزندآوری به سبب مشکلات فرهنگی/ بهره مندی از منابع کافی برای مدیریت جمعیت