مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
شنبه، 24 مهر 1400 ساعت 05:302021-10-16فرهنگي

نمدمالی؛ هنری گم شده در دنیای مدرن امروز


نمدمالی، تنها فرشی در تاریخ است که در آن گرهی روی گره زده نشده و بافتی در آن وجود ندارد؛ بلکه به وسیله پشم و فشار و رطوبت هوا ساخته شده است.

- ایسنا/کردستان نمدمالی، تنها فرشی در تاریخ است که در آن گرهی روی گره زده نشده و بافتی در آن وجود ندارد؛ بلکه به وسیله پشم و فشار و رطوبت هوا ساخته شده است.

نمد مالی یکی از رشته های معروف صنایع دستی در کردستان است که امروزه در حال منسوخ شدن است و به ندرت در زندگی مدرن امروز ردپایی از آن را می توان یافت.

طبق گفته ها و شنیده ها، گویا این هنر زیبا اولین اشکال استفاده از پشم بوده است که مردم هنرمند کُرد برای گرم نگه داشتن نشیمنگاه و ساخت لباس هایی گرم برای مقابله با سرمای کوهستان از آن بهره جسته اند.

این هنر خاصه منطقه اورامانات بوده و هنرمندان این عرصه از این منطقه سربرآورده اند و طرحی درانداخته اند که برای همه مناطق مفید و قابل استفاده باشد.

کاک رئوف مردی از روستای زلکه در گفت وگو با ایسنا گفت: کار نمد مالی، کار مردم عادی نبود! بلکه استادان خاص خود را داشت که اورامان نشین بودند و در فصولی از سال به روستاهای مختلف کردستان سفر می کردند و کار نمدمالی را برای مردم ساکن آن روستا انجام می دادند.


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

نمدمالی؛ هنری گم شده در دنیای مدرن امروز

نمدمالی؛ هنری گم شده در دنیای مدرن امروز