مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
شنبه، 1 آبان 1400 ساعت 06:102021-10-23اقتصادي

تار و پود خوی به فرش بافی گره خورده است/ هنر صنعتی به قدمت هزار سال


قالیبافان آذربایجان غربی سالانه 290 مترمربع فرش تولید می کنند که از این میزان، سهم شهرستان خوی به عنوان یکی از شهرهای مهم ایران در تولید فرش، - محسوب می شد به طوری که از هزاران سال قبل فرش دست بافت ایران یکی از کالاهای صادراتی و لوکس بوده که طرفداران خاصی را داشت.

در این میان شهرستان خوی یکی از مهم ترین قطب های تولید فرش کشور و جهان محسوب می شود، به طوری که تولیدات فرش دستبافت این شهر که به فرش ریزماهی شهرت دارد، یک برند جهانی بوده و به بازارهای جهانی صادر می شود.

تولید فرش دستبافت در خوی به هزار سال قبل بر می گردد، به طوری که مردمان آن زمان این هنر-صنعت را با خود به دیار خوی آورده اند.

این قوم دامپرور با داشتن پشم فراوان و برای رهایی از سرمای منطقه آذربایجان نیازمند زیرانداز گرم بودند که برای پاسخگویی به این نیاز، مجبور به ابداع و تولید نمد، زیلو، جاجیم ، گبّه ، قالی و .

شدند.

به طوری که با مطالعه  زندگی عشایری و همچنین  مشاهده هنرهای دستی مرسوم در بین زنان و مردان عشایر، دیرینگی و انتقال سینه به سینه این هنر – صنعت در نزد اقوام منطقه  ثابت می شود.

دوره معاصر فرشِ  خوی از سال  1325  شروع می شود که دوره تکامل و پیشرفت  قابل ملاحظه این هنر-صنعت بود ولی افزایش قیمت مواد اولیه در بازارهای داخلی، نوسانات نرخ ارز، افزایش دستمزدها


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

تار و پود خوی به فرش بافی گره خورده است/ هنر صنعتی به قدمت هزار سال

تار و پود خوی به فرش بافی گره خورده است/ هنر صنعتی به قدمت هزار سال