مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
شنبه، 1 آبان 1400 ساعت 06:252021-10-23سياسي

اول آبان؛ روز بیهقی؛ بخوانیم برای لذت بردن نه یادگرفتن!


خواندن ادبیات، تجربه ای است فراتر از آموختن.

ادبیات، حدود را در هم می شکند و نگاه تازه ما به جهان، ابعاد گم شده و بکری را در برابر ما می گشاید- مدرس صادقی - اول آبان؛ روز بیهقی؛ بخوانیم برای لذت بردن نه یادگرفتن! خواندن ادبیات، تجربه ای است فراتر از آموختن.

ادبیات، حدود را در هم می شکند و نگاه تازه ما به جهان، ابعاد گم شده و بکری را در برابر ما می گشاید- مدرس صادقی عصر ایران؛ مهرداد خدیر- امروز، اول آبان ماه به عنوان روز ملی بزرگ داشتِ ابوالفضل بیهقی، پدر نثر پارسی نام گذاری شده و به همین مناسبت، همایشی در دانشگاه حکیم سبزواری (تالار بین المللی بیهقی) برپاست.

از اتفاقات قبل توجه این برنامه، بخش مردمی همایش در روستای حارث آباد- زادگاه ابوالفضل بیهقی- است زیرا زبان، به مردم تعلق دارد و مِلکِ طِلق ادبیان نیست و پیام دکتر عبدالغفور آرزو پژوهشگر برجسته افغانستان در اوضاع و احوال کنونی نیز قابل توجه است چراکه زبان فارسی در سرزمین او مورد تهدید طالبان است و کمر به حذف زبان آن در افغانستان هم بسته اند.

هر چند که عنوان پدر نثر پارسی قدری اغراق آمیز به نظر می رسد زیرا ابوالفضل بیهقی اگرچه نثر را در هزار سال پیش به درجه ای از زیبایی و شیوایی رساند که سعدی و حافظ ، شعر را اما سعدی و حافظ نیز اوج دهندگان غزل بودند نه پدر آن.


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

اول آبان؛ روز بیهقی؛ بخوانیم برای لذت بردن نه یادگرفتن!

اول آبان؛ روز بیهقی؛ بخوانیم برای لذت بردن نه یادگرفتن!