مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
چهارشنبه، 5 آبان 1400 ساعت 06:502021-10-27دانش

چرا مازندران گرفتار فرونشست زمین می شود؟


این روزها فرونشست زمین در مازندران در کنار سایر استانهای کشور، زنگ خطر را به صدا درآورده است و به یک معضل جدی تبدیل شده است.

موضوعی که در محافل و مجالس مختلف درباره آن صحبت می شود اینکه چرا مازندران با وجود شرایط آب و هوایی مناسب و آب فراوان، - دچار فرونشست می شود.

آنچه اساتید دانشگاهی در این حوزه را به خود جلب کرده است اینکه شرق مازندران بیشتر از غرب استان مستعد فرونشست است و شاید دلیل این موضوع استفاده بیشتر از آبهای زیرزمینی و کشت برنج باشد.

چندی پیش کریم سلیمانی عضو هیات علمی دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی ساری در گفت وگو با ایسنا ایجاد چاه های عمیق و نیمه عمیق را تهدیدی بزرگ برای سفره های زیرزمینی دانست و گفته بود که علاوه بر اینکه این سفره ها در حال خالی شدن است وخطر بزرگ فرونشست زمین در مناطق کشاورزی و مسکونی وجود دارد که قابل جبران نیست.

وی هدر رفت آب باران و آب های سطحی را در مازندران در برخی فصول زیاد دانسته و گفته بود که این آب ها به دریا و یا به جاهایی سرازیر می شود که قابل استحصال در فصل نیاز نیست.

سلیمانی با تاکید بر این که باید به پروژه های مربوط به استحصال آب باران اعتماد و آن را عملیاتی کرد، یادآور شده بود که استفاده از آب های نامتعارف مانند آب باران و آب ناشی از سیلاب های ناگهانی می تواند تا حدی زیادی کم


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

چرا مازندران گرفتار فرونشست زمین می شود؟

چرا مازندران گرفتار فرونشست زمین می شود؟