مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
چهارشنبه، 5 آبان 1400 ساعت 08:052021-10-27فرهنگي

نمایش میدانی «از اذان تا نماز» تبلور احیای فرهنگ غنی ترکمن است


کارگردان گلستانی با بیان این که استان رنگین کمانی از اقوام و مذاهب است که در کنار هم زندگی مسالمت آمیزی دارند، گفت: نمایش میدانی «از اذان تا نماز» تبلور احیای فرهنگ غنی ترکمن است.

- ، فرشید کلته پیش از ظهر چهارشنبه در گفتگو با خبرنگاران اظهارکرد: نمایش از اذان تا نماز در واقع نمایش خیابانی با موضوع آیین ها و مراسم فولکلور ترکمن از بدو تولد تا پایان حیات را به اختصار در 30 تا 40 دقیقه مرور می کند.

کارگردان نمایش میدانی از اذان تا نماز بیان کرد: این نمایش با تولد یک نوزاد و خواندن اذان در گوشش آغاز شده و با لالایی خواندن و بازی های بومی و محلی کودکانه ادامه می یابد.

سرپرست گروه تئاتر وحدت بندرترکمن افزود: در ادامه با مشخص شدن عروس و داماد در بازی بومی محلی آی ترگ – گون ترگ خانواده و بزرگ ترهای عروس و داماد آستین همت را بالا زده و مراسم سراسر نمایشی از بله برون، کجاوه، ال لشدرمه، اوجه و سایر آیین های عروسی ترکمن را برای حاضران به نمایش می گذارند.

کلته گفت: بعد از مراسم عروسی، داماد در حلقه ذکر خنجر پخته می شود و گذران عمر و زندگی را با دیگر مردان به صورت نمادین با ذکر خنجر به نمایش می گذارند و در ادامه هم عروس در فراق دوستان و آشنایان خانه پدریش، با دیگر عروسان و دختران دیار غربت جمع شده و به لاله خوانی می پردازند.


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

نمایش میدانی «از اذان تا نماز» تبلور احیای فرهنگ غنی ترکمن است

نمایش میدانی «از اذان تا نماز» تبلور احیای فرهنگ غنی ترکمن است