مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
شنبه، 8 آبان 1400 ساعت 13:052021-10-30اجتماعي

جهانی شدن آسبادها منتظر ارزیابان یونسکو


مدیرپایگاه آسبادهای خراسان جنوبی گفت: پرونده ثبت جهانی آسبادهای ایران منتظر ارزیابان یونسکوست تا به نقاط پیشنهادی برای ثبت این آثار در شرق کشور سفر کنند.

- خبرگزاری فارس - خراسان جنوبی؛ هیچ گاه فراموش نمی کنم که آن پیرمرد و پیرزن شمالی چطور هزاران کیلومتر را از پایتخت کوبیده و خود را به نهبندان رسانده بودند تا ایران گردیشان را با دیدن آسبادهای خوانشرف نهبندان به پایان برسانند و حظ و لذت این دست سازها گذشتگان که به خوبی انرژی پاک کویر را به خدمت گرفته بودند را بچشند چرا که تعریف این بناها و آثار گذشتگان را از طبیعت گردان و کویر نوردان بسیار شنیده بودند و دوست داشتند این آثار از نزدیک ببیند.

این معماری شگرف ایرانی که در شرق ایران خودنمایی می کند نشان از به کارگیری انرژی پاک باد برای گرداندن آسبادها دارد، چرا که انعطاف بادهای 120 روزه کویر می توانست پره های چوبی آسیاب را به چرخش درآورد و دانه های گندم را به آرد تبدیل کند.

وجود 312 آسباد شناسایی شده در ایران و شرق کشور نام از کاربرد فراوان این سازه مهندسی کهن در گذشته دارد.

175 آسباد شناسایی شده در خراسان جنوبی اما قرار گیری خراسان جنوبی در مسیر تجارت با هند سبب شد تا با استفاده 175 آسیاب بادی که در شهرها و روستاهای این استان ایجاد شده بود گندم مورد نیاز کاروانیان عبوری را که از


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

جهانی شدن آسبادها منتظر ارزیابان یونسکو

جهانی شدن آسبادها منتظر ارزیابان یونسکو