مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
یکشنبه، 9 آبان 1400 ساعت 14:452021-10-31فرهنگي

تخریب آرام مسجد هزارساله


مسجد سلجوقی زواره ایزوگام شد و گچ بری های حدودا هزارساله آن با میخ زخمی شد.

- به گزارش سایت قطره و به نقل ازایسنا، زواره از توابع شهرستان اردستان در استان اصفهان و در مجاورت کویر مرکزی ایران است که دو مسجد باارزش تاریخی دارد، مسجد جامع و پامنار که مسجد پامنار یا بنکویه زواره یکی از گنجینه های ارزشمند و بی نظیر در دوران سلجوقیان معرفی شده که بنای آن ـ طبق مستندات میراث فرهنگی ـ به سال 461 هجری قمری ساخته شد و در سال 1315 خورشیدی در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید.

با وجود ارزش و قدمت تاریخی مسجد زواره، اما مراقبت از آن به درستی انجام نمی شود؛ براساس اطلاعات منتشرشده از اداره میراث فرهنگی استان اصفهان، حدود سال 1359 بخش هایی از این مسجد شامل گچ بری های نفیس بر اثر بی توجهی تخریب شد و به جای آن سالن اجتماعات ساخته شد.

مسجد پامنار دارای هفت محراب تزیین شده با گچ بری های نفیس بود که سه محراب آن زیر گچ پنهان کرده بودند و شبستان زیرزمین مسجد نیز پر شده بود، فقط یک محراب از این مسجد باقی مانده بود.

سال 1397 پس از اعتراض مردم زواره نسبت به وضعیت این مسجد و خرابی آن، اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان اردستان برای احیا و بازسازی آن به سبک قدیمی اقدام کرد و با انجام مطالعات باستان شناسی و بیرون آوردن دو محراب تخریب شده و همچنین حذف الحاقات در سالن


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

تخریب آرام مسجد هزارساله

تخریب آرام مسجد هزارساله