مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
سه شنبه، 11 آبان 1400 ساعت 10:252021-11-02دانش

تحول در پزشکی بازساختی با پلیمرهای زیستی ایران ­ساخت


محصولات ایران­ ساخت در حوزه پلیمرهای زیستی، کاربردهای صنعتی و پژوهشی بسیاری در پزشکی بازساختی را رقم زده و نیاز کشور را تا حدود زیادی پوشش داده اند.

- به گزارش سایت قطره و به نقل ازگروه علم و پیشرفت خبرگزاری فارس به نقل از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری،زیست بسپار معادل فارسی واژه بیوپلیمر است که در زبان فارسی، پلیمر به بسپار ترجمه شده و بیو نیز به معنای زیست است.

در واقع هر ماده پلیمری که در تماس با سلول ها یا بافت های یک موجود زنده قرار می گیرد، اگر سمی نباشد و دارای کارکرد زیستی باشد، زیست بسپار نامیده می شود.

زیست بسپار ممکن است به صورت مستقیم یا غیرمستقیم بر روند رشد، تکثیر، تمایز و مرگ سلول ها اثرگذار باشد و عملکرد یک یا چندین بافت را تحت تاثیر قرار دهد.

بسپارها با صنایع و شیمی پیوندی جدانشدنی دارند اما پلیمر زیستی یا زیست بسپار، نوع تازه و فناورانه ای از پلیمرها به شمار می رود که کاربردهایش را از صنعت، مواد غذایی، تا سلامت و حتی هنر گسترده کرده است.

مثلا پلی اورتان، پلی اتیلن و پلی متاکریلات ها برخی از انواع زیست بسپارهای با ارزش افزوده بالا هستند که از مواد استخراجی از نفت تولید می شوند.

بیشتر بسپارهای حاصل از گیاهان و جانوران مانند آلژینات، کیتوسان، سلولز، نشاسته و ژلاتین با توجه به منبع تهیه، می توانند به عنوان زیست بسپارها


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

تحول در پزشکی بازساختی با پلیمرهای زیستی ایران ­ساخت

تحول در پزشکی بازساختی با پلیمرهای زیستی ایران ­ساخت