مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
چهارشنبه، 12 آبان 1400 ساعت 06:402021-11-03فرهنگي

ادعا؛ آخرین باز مانده فرش اصیل فارس


فرش دستباف از برجسته ترین جلوه های هنرهای سنتی ایران به شمار می رود، هنری که مفهومی عمیق را در هر گره از تارها بر پود جان بیننده می زند و او را تا ژرفای رنگ ها و نقش ها می برد؛ - این هر اصیل اما طی 2 دهه اخیر، به ضعف دچار گشته و چشم به راه چاره ای است تا از زوال نجات یابد.

استان فارس هم مانند بسیاری از نقاط ایران، هنر قالی بافی خود را دارد، هنری که عشایر و روستاییان میراث دار آنند و از ابتدای دهه هشتاد و بنا به عللی فراوان، مسیر افول را طی می کند.

امروز سهم قالی های دستباف در خانه های ایرانیان، به حداقل رسیده است و تنها دست بافت هایی نظیر گلیم و جاجیم، شاید در گوشه ای از بعضی خانه ها یافت شود.

خانه هایی که فرش های ماشینی و کفپوش و پارکت، آنها را فرش کرده و جایی برای قالی های زیبا و خنیاگر ایرانی نگذاشته است.

بازار فرش دست باف جهان هم در سال های اخیر سهم بیشتری را به کپی های پاکستانی و هندی و چینی اختصاص داده و قالی های اصیل ایرانی را آرام آرام به حاشیه رانده و منجر به کوچک شدن کارگاه های قالیبافی و محدودیت در تولید فرش های ارزشمندی شده است که زمانی سهم بالایی از ارزآوری بخش صنایع دستی ایران را شامل می شد؛ شیوع همه گیری کرونا هم قوزی بود بالای قوز، تا سهم اندک فروش قالی دستباف به گردشگران خارجی هم به سمت صفر متمایل شود و بازار این کا


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

ادعا؛ آخرین باز مانده فرش اصیل فارس

ادعا؛ آخرین باز مانده فرش اصیل فارس