مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
چهارشنبه، 12 آبان 1400 ساعت 06:502021-11-03پزشكي

پرورش دهندگان اسب تهدید مشمشه را جدی بگیرند


رییس اداره بهداشت و مدیریت بیماری های دامی استان یزد با بیان این که هیچ نوع واکسن موثری جهت پیشگیری از بیمـاری مشمشه وجود ندارد، مهمترین راه کنترل و پیشگیری از این بیماری مشترک بین اسب و انسان را شناسایی و حذف حیوان آلوده ذکر کرد.

- سید خلیلی موسوی در این باره تصریح کرد: مشمشه، بیماری مشترک بین انسان و حیوان است که بیشتر در حیوانات تک سمی به ویژه اسب ها مشاهده می شود و تهدید جدی برای پرورش دهندگان این حیوان است.

وی با اشاره به وجود 159 باشگاه سوارکاری و مزرعه اسب و استر فعال در استان با تعداد بیش از سه هزار سر تک سمی، از پایش سرمی تاکنون یک هزار و 656 سر اسب استان خبر داد و گفت: هدف از این پایش مبارزه با بیماری های مشترک بین انسان و دام و ارتقاء بهداشت عمومی جامعه است.

این مسئول مهمترین علل ابتلای تک سمیان به این بیماری را تغذیه نامناسب و نگهداری حیوان در مکان های غیربهداشتی عنوان کرد و افزود: جلوگیری از تردد غیر مجاز دام، رعایت شرایط قرنطینه ای و ضدعفونی نواحی آلوده از مهمترین روش های مهار این بیماری است.

موسوی از سرفه، ریزش ترشح چرک از بینی و زخم مخاط بینی به عنوان برخی علائم آشکار این بیماری در دام اشاره و تاکید کرد: ضروریست پرورش دهندگان اسب استان در صورت مشاهده هرگونه علامت مشکوک به بیماری مزبور، به منظور پیشگیری از ابتلا


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

پرورش دهندگان اسب تهدید مشمشه را جدی بگیرند

پرورش دهندگان اسب تهدید مشمشه را جدی بگیرند