مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
یکشنبه، 16 آبان 1400 ساعت 05:452021-11-07بين الملل

«پَتَر» رسمی نیکو برای سازش در بلوچستان+فیلم و عکس


«پَتَر» یک آیین و رسم نیکو در میان مردم منطقه بلوچستان است که تاکنون سبب رفع بسیاری از اختلافات طایفه ای شده و صلح و سازش را میان آنها برقرار کرده است.

- به گزارش سایت قطره و به نقل ازخبرگزاری فارس از زاهدان، پتر یک واژه بلوچی  به مفهوم قالی و فرش است که بیشتر برای مجلسی بکار می رود  که فرد و یا افرادی دچار خطایی بشوند و سپس با واسطه و میانجیگری بزرگان فرد خطا کار به منزل طرف مقابل  می رود و از این راه طلب بخشش و برقراری صلح  می گردد.

پتر در مناطق جنوبی سیستان و بلوچستان برگزار می شود که در این آیین نیکو اقشار مختلف مردم و افراد طوایف  شاهد رویدادی دلنشین خواهند بود و باور می کنند که صلحی پایدار و غیر قابل نقض شکل گرفته و همگان به آن احترام می گذارند.

شعب صلحی شورای حل اختلاف به ویژه شورای مستقر در مسجد مکی زاهدان همواره اختلافات طایفه زیادی را پتر می دهند،  نمونه آن صلح و سازش طایفه بزرگ و اصیل  گرگیچ و باران زهی است که چندی پیش با پادرمیانی بزرگان و علما انجام شد، بر اساس یک سنت و رسم اصیل بلوچی یکدیگر را پتر دادند، یعنی به میهمانی و خانه دشمنان دیروز و دوستان و برادران امروز خود آمدند.

آمدند تا بگویند که ما اهل یک دین و آیین هستیم و نباید از هم جدا می شدیم و در دل مان کینه و نفرت راه می دادیم.


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

«پَتَر» رسمی نیکو برای سازش در بلوچستان+فیلم و عکس

«پَتَر» رسمی نیکو برای سازش در بلوچستان+فیلم و عکس