مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
دوشنبه، 17 آبان 1400 ساعت 06:052021-11-08اجتماعي

چشمه 8 هزار ساله تهران کجاست؟


چشمه علی که در گویش محلی به آن «چشملی» می گویند، در فروردین ماه سال 1313 با شماره 202 در فهرست آثار ملی کشور و اوایل سال گذشته به عنوان سومین اثر طبیعی تهران در فهرست آثار طبیعی کشور به ثبت رسید.

- به گزارش سایت قطره و به نقل ازخبرنگار فارس، در دل شهر تاریخی ری در منطقه 20 چشمه ای جا خوش کرده که قدمت آن به 8 هزار سال پیش می رسد، چشمه ای در همسایگی دژ رشکان، برج طغرل و ابن بابویه که یکی از نقاط گردشگری به ویژه برای اهالی تهران محسوب می شود.

این چشمه تاریخی که در گویش محلی به آن چشملی می گویند، در فروردین ماه سال 1313 با شماره 202 در فهرست آثار ملی کشور و اوایل سال گذشته به عنوان سومین اثر طبیعی تهران در فهرست آثار طبیعی کشور به ثبت رسید.

البته نام باستانی این چشمه سورِن بوده که با الهام از نام های خاندان بزرگ دوره اشکانی و ساسانی نامگذاری شده بود و حالا به نام چشمه علی شناخته می شود.

در ایام قدیم بسیاری از فرش فروش های تهرانی قالی ها و قالیچه های خود را در آب این چشمه می شستند و بر این باور بودند که این آب فرش ها را روشن تر و پاکیزه تر می کند.

در مسیر رفتن به چشمه علی شما می توانید سنگ نگاره فتحعلی شاه را بر روی کوهی 30 متری ببینید، سنگ نگاره ای که در فروردین ماه سال 78 با به ثبت ملی رسیده و فتحعلی شاه را به همراه پسرانش نشان می دهد.


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

چشمه 8 هزار ساله تهران کجاست؟

چشمه 8 هزار ساله تهران کجاست؟