یکشنبه، 23 آبان 1400 ساعت 06:152021-11-14پزشكي

رصد یک منظومه خورشیدی بسیار عجیب

یک نیروی مرموز و کشف نشده بر مدار دو دنیای بیگانه در یک منظومه خورشیدی تأثیر می گذارد که به گفته دانشمندان، چیزی کاملا جدید، عجیب و متفاوت است.

- به گزارش سایت قطره و به نقل ازایسنا و به نقل از آی ای، اخترشناسان در جستجو برای یافتن یک دنیای بیگانه با احتمال قابلیت سکونت برای انسان، اغلب با دنیاهایی مواجه می شوند که انتظارات رایج را بر هم می زنند.

اکنون یک مطالعه جدید که در مجله Astronomy & Astrophysics منتشر شده است، کل یک منظومه خورشیدی را نشان می دهد که بسیار عجیب تر از آن چیزی است که مشاهدات اولیه نشان می داد.

دو سیاره از سه سیاره ای که به دور ستاره این منظومه به نام HD 3167 که تقریباً 150 سال نوری از ما فاصله دارد، می گردند، با زاویه ای قائم به مداری می چرخند که معمولاً سیاره ها به دور ستاره خود می چرخند.

آنها به جای اینکه مانند زمین و سایر سیارات منظومه شمسی به دورِ مدار استوایی ستاره خود بگردند، از روی قطب های ستاره میزبان خود عبور می کنند.

اما جالب تر اینکه اکنون محققان برای اولین بار از مدار درونی ترین سیاره این منظومه به نام HD 3167 b نقشه برداری کرده اند و دریافته اند که این سیاره مانند دو سیاره دیگر در این منظومه، به جای دنبال کردن مدار قطبی، به دور استوای ستاره خود می چرخد.

رصد یک منظومه خورشیدی بسیار عجیب