مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
یکشنبه، 23 آبان 1400 ساعت 09:302021-11-14سياسي

مذاکرات وین و «انتفاع اقتصاد ایران»؛ چارچوبی برای مسیر آینده


نگاهی به مذاکرات گذشته برجام و تجربه آن نشان می دهد که مذاکرات با هدف صرفا لغو حقوقی تحریم ها نتیجه خاصی را عاید ایران نمی کند؛ بلکه این بار باید یک چارچوب جدی برای انتقاع اقتصادی ایران به شیوه سنجش پذیر توسط مذاکره کنندگان ایران بر روی میز گذاشته شود.

- گروه بین الملل خبرگزاری فارس – مهدی پورصفا: این روزها مذاکره کنندگان ایرانی یا یک سوال جدی در خصوص دور جدید مذاکرات وین به خصوص از سوی افکار عمومی قرار گرفته اند.

آن سئوال این است که چگونه می توان تضمین جدی در خصوص عدم خروج دوباره آمریکا از برجام گرفت، همان گونه که دولت ترامپ در اواخر دولت خود از آن خارج نشد.

سئوال مهم تر این است که اساساً آیا برجام می تواند برای ایران ثمرات اقتصادی جدی به همراه داشته باشد؟ آیا با آنچه که بر سر برجام در سال های 2018 تا 2020 آمد می توان به ایجاد یک رابطه اقتصادی جدی در چارچوب برجام امید داشت؟ این ها همه سوالاتی است که شاید ارتباطی جدی با مفهوم برجام از دید مذاکره کنندگان اولیه آن و ارتباط آن با مفهومی که از تحریم ها در ذهن داشتند، دارد؛ نوعی نگاه که بر اساس همان متن برجام با تمام پیوست های آن خلق شد و حالا نحوه بازگشت به آن و تعامل با کشورهای عضو آن به یک سوال جدی تبدیل شده است.


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

مذاکرات وین و «انتفاع اقتصاد ایران»؛ چارچوبی برای مسیر آینده

مذاکرات وین و «انتفاع اقتصاد ایران»؛ چارچوبی برای مسیر آینده