مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
دوشنبه، 24 آبان 1400 ساعت 17:252021-11-15اجتماعي

هامپوییل مراغه با آثار تمدنی 150 میلیون ساله


به گزارش سایت قطره و به نقل ازخبرگزاری فارس از مراغه، غار هامپوییل که در میان مردم محلی به غار کبوتر معروف است، در 15 کیلومتر جنوب شرقی مراغه و در حوالی روستای گشایش این شهرستان واقع شده و جذابیت هایش، آن را به تفرجگاهی برای مسافران، گردشگران و نیز محلی مناسب و بکر برای برگزاری مسابقات و دوره های غارنوردی در سطح ملی و بین المللی تبدیل کرده است.

این اثر طبیعی در دامنه کوهی صخره ای، زیبایی های بسیاری را در دل خاموش و خسته خود نهاده تا عشق دوستداران طبیعت را در قلب عمیق و بزرگ خود احساس کرده و آن را در اعماق وجود خود به یادگار نگاه دارد.

هامپا کهول ، هامبا کهول ، هامپوییل ، هنگ کهول ، هامپو هول ، همپوهول از دیگر نام های این غار است که ریشه در زبان سانسکریت دارد.

اهمیت غار هامپوییل به دلیل وجود چاه های عمیقی است که به صورت تنوره های سنگی و تالارهای بزرگ دیده می شود و آن را اثری مجذوب کننده برای غارشناسان، محققان و کوهنوردانی کرده که همه ساله برای بازدید از آن به این منطقه سفر می کنند.

بر اساس اظهارات دانشمندان و غارشناسان برجسته داخلی و خارجی این غار ازجمله مهم ترین و جالب ترین غارهای خاکستری جهان است که نظیرش در چند ایالت آمریکا وجود دارد و احتمال می رود تحقیقات زمین شناسی و بررسی های علمی در آینده زوایای روشنی از پیشینه، منشأ و اسرار آن روشن ساز


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

هامپوییل مراغه با آثار تمدنی 150 میلیون ساله

هامپوییل مراغه با آثار تمدنی 150 میلیون ساله