مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
شنبه، 29 آبان 1400 ساعت 07:152021-11-20فرهنگي

باغشمال، هشت بهشت تبریز


مجموعه کاخ ها و عمارت های باغشمال یا عمارت/ باغ شاهزاده (به ترکی آذربایجانی: شازدا باغی) یا هشت بهشت تبریز یکی از باغ ها و محله های تاریخی و معروف شهر تبریز است.

- به گزارش سایت قطره و به نقل ازخبرگزاری فارس از تبریز، مجموعه کاخ ها و عمارت های باغشمال یا عمارت/ باغ شاهزاده (به ترکی آذربایجانی: شازدا باغی) یا هشت بهشت تبریز یکی از باغ ها و محله های تاریخی و معروف شهر تبریز است که در جنوب شرق این شهر واقع شده است.

این باغ به دستور یعقوب آق قویونلو بنا شده و در دوران صفوی و قاجار، شاهزادگان میهمانی های خود را در آن برگزار می کردند.

عباس میرزا و دیگر شاهزادگان قاجار در دوران شاهزادگی خود با احداث ساختمان ها و کاخ های گوناگون در محوطه باغ شمال، بیشترین رونق و آبادانی را به آن بخشیدند؛ به گونه ای که این باغ پس از عباس میرزا به باغ شاهزاده مشهور شد.

در سال 1308 خورشیدی باغ شمال به تملک شهرداری درآمد و سرانجام به جهت عدم علاقه و رسیدگی حکومت اواخر قاجاریه ویران شد؛ و به خصوص دوره قاجار بود.

جغرافی نویسان و جهانگردانی که از قرن سوم و چهارم هجری به بعد از تبریز دیدن کرده و مطالبی درباره این شهر نوشته اند به وجود بناها، کاخ ها و سرای های باشکوه و زیبا که غالباً از طرف سلاطین، امراء و وزرا ساخته شده و به نام بانیان خود معروف بوده اند، اشاره کرده اند.


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

باغشمال، هشت بهشت تبریز

باغشمال، هشت بهشت تبریز