مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
شنبه، 29 آبان 1400 ساعت 13:352021-11-20سياسي

«منار جام» هرات؛ قدیمی ترین بنای تاریخی افغانستان در معرض فروپاشی


رییس اطلاعات و فرهنگ ولایت غور گفت: اگر سازمان یونسکو برای ترمیم و مراقبت از منار جام اقدام نکند، به زودی با سرازیر شدن سیلاب ها و طوفان در این ولایت شاهد فروپاشی این بنای تاریخی خواهیم بود.

-  افغانستان است که ثبت در سازمان یونسکو یا میراث فرهنگی جهان شده و اکنون با گذشت سال ها بی تفاوتی از سوی مسوولان حکومتی و نهادهای حامی میراث فرهنگی، این منار در وضعیت وخیمی قرار دارد و به گفته مسوولان اداره اطلاعات و فرهنگ اگر این بی توجهی ها ادامه یابد به زودی شاهد فروپاشی منار جام خواهیم بود.

مولوی عبدالحی رییس اداره اطلاعات و فرهنگ ولایت غور در گفت وگو با خبرنگار سایت افغانستان خبرگزاری فارس گفت: منار جام که یکی از مشهورترین بناهای تاریخی جهان است در میان کوه های بلند و در 70 کیلومتری مرکز ولایت غور قرار دارد هرچند بعنوان منار خشتی (آجری) ثبت سازمان میراث فرهنگی جهان یا یونسکو شده است اما نه از سوی حکومت و نه از سوی سازمان خارجی حمایت شده است.

  وی افزود: در حال حاضر بیشتر کاشی های تاریخی در بدنه این منار ریخته و تمامی پله ها و دیوارهای استنادی اطراف آن نیز تخریب و قامت این منار کج شده است.

عبدالحی ادامه داد: در حال حاضر هیچ بودجه ای در اختیار این اداره نیست تا ترمیم منار جام را آغاز کند و باید سازمان جهانی یونسکو هرچه زودتر قبل از ف


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

«منار جام» هرات؛ قدیمی ترین بنای تاریخی افغانستان در معرض فروپاشی

«منار جام» هرات؛ قدیمی ترین بنای تاریخی افغانستان در معرض فروپاشی