مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
دوشنبه، 1 آذر 1400 ساعت 04:502021-11-22اقتصادي

تعدی به معبد زیگورات


تعدی یک گردشگر اوکراینی و بالا رفتن او بر روی محوطه غیر مجاز و رقص بر روی آن بی توجیه ترین اتفاقی است که دل دوست داران تاریخ را آزرده میکند.

- به گزارش سایت قطره و به نقل ازخبرگزاری فارس از اهواز، محمد عبیات در یادداشتی نوشت: از 1265 سال قبل از میلاد که اونتاش ناپیریشا، پادشاه بزرگ و کم نظیر عیلامی زیگورات دوراونتاش را پایه گذاری می کرد، همواره این معبد که روزی در آن خدای عیلامی اینشوشیناک و هومبان پرستش می شد، مورد احترام و اکرام ویژه ای قرار داشت.

تعدی به این بنای کم نظیر که به عنوان نخستین مکان رسمی محل عبادت در تاریخ باستان ایران و معبدی بی بدیل در تمدن های میان رودان شناخته می شد، از زمانی آغاز گردید که آشورپانیپال، پادشاه قلدر مآب آشوری، خاک شوش و دوراونتاش را به توبره کشید و گفت: من همه آجرهای زیگورات شوش را که با سنگ لاجورد تزیین شده بود، شکستم.

من تمامی معابد عیلام را با خاک یکسان کردم، شهر شوش را به ویرانه ای تبدیل کردم و بر زمینش نمک پاشیدم.

بعد از آن بود که عیلام و زیگورات دوراونتاش که گهواره تمدن شناخته می شد، به تاریخ پیوست و آثار آن جایگاه و جلوگاه عظمت سرزمین خوزستان و ایران کهن برشمرده می شود.

موضوع نگهداری و پاسداری از زیگورات دوراونتاش مهم ترین بحثی است که باید مورد توجه از صدر تا ذیل وزارت میراث فرهنگی و گردشگری باشد! اما آیا


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

تعدی به معبد زیگورات

تعدی به معبد زیگورات