مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
دوشنبه، 22 آذر 1400 ساعت 07:002021-12-13پزشكي

سندروم شوگرن و توصیه های تغذیه ای


نشانه های معمول دهانی شامل تشنگی، احساس سوزش در مخاط دهان، التهاب زبان و لب ها، ترک خوردگی گوشه لب ها، مشکل در جویدن و بلعیدن، پوسیدگی شدید یا پیشرونده دندان، - عفونت های دهانی و ناراحتی دهانی شبانه است.

خشک شدن دهان و چشم، از علائمی است که افراد مختلف، خصوصا بانوان میانسال، نباید به سادگی از کنار آن عبور کنند؛ این موارد اگر گذرا نبود می تواند نشانه هایی از ابتلا به سندروم شوگرن باشد و برای پی بردن به آن حتما باید با پزشک متخصص مشورت کرد.

یک متخصص تغذیه در دانشکده تغذیه و علوم غذایی شیراز در خصوص این بیماری به ایسنا گفت: سندروم شوگرن یک بیماری التهابی خودایمنی مزمن است که بر غدد برون ریز، به ویژه بزاق و غدد اشکی تأثیر گذارشته و منجر به خشکی دهان و خشکی چشم (سندروم شوگرن اولیه) شده یا به صورت ثانویه در نتیجه اختلال روماتیسمی قبلی (اغلب روماتیسم مفصلی یا لوپوس منتشر) ظاهر می شود.

دکتر مهسا موذن ادامه داد: این بیماری اغلب زنان میانسال را تحت تأثیر قرار می دهد و نسبت ابتلای زن به مرد برای این بیماری 9 به 1 است.

او گفت: نشانه های معمول دهانی شامل تشنگی، احساس سوزش در مخاط دهان، التهاب زبان و لب ها، ترک خوردگی گوشه لب ها، مشکل در جویدن و بلعیدن، پوسیدگی شدید یا پیشرونده دندان، عفونت های دهانی و ناراحتی دهانی شبانه است.


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

سندروم شوگرن و توصیه های تغذیه ای

سندروم شوگرن و توصیه های تغذیه ای