مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
دوشنبه، 22 آذر 1400 ساعت 07:252021-12-13سياسي

واکاوی آنچه در چند دهه اخیر بر زاینده رود گذشت/ راهکار برون رفت از وضع فعلی چیست؟


زاینده رود و مشکلاتی که در حال حاضر عمق پیدا کرده یک روند بحرانی و طولانی طی کرده تا به این وضع بسیار اسفناک رسیده است.

در این گزارش در گفت و گو با استاد دانشگاه صنعتی اصفهان به بررسی وضعیت چند دهه گذشته و راهکارهای برون رفت از وضع فعلی در حوضه آبریز زاینده رود پرداخته ایم.

- به گزارش سایت قطره و به نقل ازخبرگزاری فارس از اصفهان، سال 1400 بر اساس اطلاعات مرکز ملی پایش و هشدار خشکسالی، خشک ترین و کم بارش ترین سال در 50 سال اخیر است.

50 سال؛ البته زمانی است که رویه ثبت و پایش علمی بارش ها و نزولات آسمانی رفته رفته در ایران گسترش یافته و تا پیش از آن سابقه مستند و مورد اطمینان ثبت شده ای از میانگین بارش ها در کشور نداریم.

چه بسا اگر چنین سابقه ای بود، سال 1400 به لحاظ خشکسالی و کاهش بارش ها و همچنین تداوم و پیوستگی خشکسالی با سال های کم باران قبل از آن در چند صد سال اخیر هم مستثنی و ویژه می شد.

تا پایان شهریور ماه امسال متوسط پرشدگی مخازن سدهای کل کشور حدود 40 درصد بوده است و در این میان وضعیت ذخیره آب سد زاینده رود از خط قرمز هم عبور کرده است.

بر اساس آخرین اطلاعات ارائه شده توسط استاندار اصفهان، میزان آب موجود در سد زاینده رودحدود 170 میلیون متر مکعب بوده که تنها نزدیک به 68 درصد از آن با توجه به محدودیت های فنی قابل برداشت است.


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

واکاوی آنچه در چند دهه اخیر بر زاینده رود گذشت/ راهکار برون رفت از وضع فعلی چیست؟

واکاوی آنچه در چند دهه اخیر بر زاینده رود گذشت/ راهکار برون رفت از وضع فعلی چیست؟