مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
سه شنبه، 23 آذر 1400 ساعت 10:252021-12-14اقتصادي

یخچال 120 کیلومتری قطب جنوب تا 5 سال دیگر فرو می ریزد


یخچال بزرگ توییتس در قطب جنوب به علت گرمایش زمین در حال تخریب است و پیش بینی می شود تا پنج سال دیگر بخش زیادی از آن فرو بریزد.

- به نقل از نیواطلس، این یخچال که گاهی اوقات به عنوان یخچال رستاخیز نیز شناخته می شود، یک یخچال طبیعی بسیار وسیع در قطب جنوب است که نگرانی ها در مورد سرعت ذوب شدن آن روز به روز در حال افزایش است.

یک تیم تحقیقاتی بین المللی دریافته است که یک قفسه یخی محافظ این یخچال احتمالاً ظرف پنج سال آینده فرو خواهد ریخت که این امر بی ثباتی صفحه یخی مذکور در غرب قطب جنوب را تسریع خواهد کرد.

محققان می گویند این یخچال که در مسیری 120 کیلومتری در قطب جنوب امتداد یافته، در برابر تغییرات مدوام آب و هوایی آسیب پذیر است و نابودی آن ویرانگر خواهد بود.

این یخچال عریض ترین یخچال طبیعی در جهان است و در سی سال گذشته سرعت ذوب آن افزایش یافته است.

پژوهشگران هشدار می دهند که ذوب کامل این یخچال به تنهایی باعث افزایش 60 سانتیمتری ارتفاع آب دریاها شده و اگر این امر باعث ذوب یخچال های طبیعی مجاور نیز بشود حتی به افزایش سه متری سطح آب دریاها منجر خواهد شد.

مطالعات بین المللی برای بررسی این خطرات از سال 2018 آغاز شده و تقریباً 100 دانشمند از کشورهای مختلف جهان درگیر جمع آوری داده در مورد این یخچال، آب های اطراف آن و مدل سازی تغییرات یخچال مذ


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

یخچال 120 کیلومتری قطب جنوب تا 5 سال دیگر فرو می ریزد

یخچال 120 کیلومتری قطب جنوب تا 5 سال دیگر فرو می ریزد