مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
چهارشنبه، 24 آذر 1400 ساعت 05:052021-12-15پزشكي

ورود یک «پشه» دردسرساز به کشور و انتقال 3 بیماری مهم


هرکدام از این سه بیماری یک ویروس مخصوص به خود دارند و بسته به اینکه پشه ناقل کدام یک از این ویروس ها باشد، می تواند سبب بروز یکی از سه بیماری زیکا، - تب دانگی و چیکون گونیا شود.

کارشناس بیماری های منتقله از آئدس اداره بیماری های قابل انتقال از ناقلین وزارت بهداشت، ضمن تشریح اقدامات کنترلی وزارت بهداشت برای مقابله با تکثیر پشه آئدس در استان هرمزگان، بر لزوم بهسازی محیط و مدیریت پسماند در این منطقه تاکید کرد.

دکتر عبدالرضا میراولیایی در گفت وگو با ایسنا، با اشاره به وجود دو گونه متفاوت از پشه آئدس، گفت: گونه اول که ناقل اصلی بیماری است، پشه آئدس اجپتی است که در آب و هوای گرم و مرطوب و بیشتر در جوار زندگی انسانی و داخل خانه ها می تواند با انسان ها زندگی کند.

گونه دوم پشه آئدس نوع البوپیکتوس آن است که وحشی تر است و در جوار انسان زندگی نمی کند و در کنار درختان و طبیعت حضور دارد.

فعلا در کشور ما گونه اول این پشه یعنی آئدس اجپتی صید شده است.

او ادامه داد: این پشه می تواند ناقل برخی بیماری های ویروسی باشد.

درحال حاضر بیماری هایی که برای ما مهم است و دنیا هم نگران آنها است بیماری زیکا، تب دانگی و چیکن گونیا است؛ البته تب دانگ به علت مرگ و میری که دارد مهم تر از دو بیماری دیگر است و در واقع می تواند در درصد بسیار کمی در حدود 2 تا 3 درصد سبب


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

ورود یک «پشه» دردسرساز به کشور و انتقال 3 بیماری مهم

ورود یک «پشه» دردسرساز به کشور و انتقال 3 بیماری مهم